Han er fagansvarlig for videreutdanningen Stabsarbeid i kriser som tilbys våren 2023. Studiet tilbys på deltid av USN Handelshøyskolen. Det passer for alle som ønsker å være bedre forberedt på arbeid i krisestab, uavhengig av hva slags organisasjon eller virksomhet man jobber i. For når en krise inntreffer settes ofte krisestab.

– Målet med å etablere stab er å få en samlet effektiv ledelse og koordinering av organisasjonen på operasjonelt nivå, bistå ledelsen med beslutningsstøtte og iverksette tiltak, sier Løwe Sørensen.

Selv om en stab ofte besettes av ledere fra ulike fagområder, er både det å lede og sitte i stab krevende, forteller Løwe Sørensen.

– Beslutninger må ofte tas raskt og på usikkert grunnlag. Stabsmedarbeidere må ofte fylle flere og tidvis ukjente funksjoner, og det må sørges for god informasjonsflyt, koordinering og kontinuitet i arbeidet.

Mer enn bare en papirøvelse

Nå som vi er på vei ut av pandemien mener Jarle Løwe Sørensen det er på tide å ta med seg erfaringene fra pandemien og bruke dem til å videreutvikle beredskapsarbeidet på en systematisk måte. Virksomheter må være forberedt på å håndtere både kjente og ukjente hendelser.

– For å kunne håndtere alle typer hendelser på best mulig måte er det viktig å ha et oppdatert, funksjonelt og innøvd planverk. Planverket må til enhver tid bygge på virksomhetens risikoanalyse.

Løwe Sørensen er opptatt av at arbeidet med risiko ikke bare er en papirøvelse for å oppfylle et lovkrav. Det må være en levende prosess som er ledelsesforankret, og som oppleves som nyttig og relevant i hele organisasjonen.

– Det å ha et bevisst forhold til egen risiko er spesielt viktig for virksomhetens kriseledelse, og de som fyller ulike stabsfunksjoner.

Førsteamanuensis Jarle Løwe Sørensen

Behov for faglig påfyll

Jarle Løwe Sørensen sier de som driver med strategisk ledelse og analyse, sitter i stab eller jobber med øvelsesplanlegging vil ha et stadig behov for påfyll, for å kunne utføre arbeidsoppgavene på best mulig måte.

– Kan du si noe om innholdet i studiet som du har fagansvar for?

– Ja, her på USN kan du blant annet lære om hvordan du best organiserer stabsarbeidet når krisen inntreffer. Vi ser også på hva du kan gjøre for å styrke samvirke internt og mellom organisasjoner.

Løwe Sørensen sier den siste tiden har gitt et nytt innhold til begrepet «uforutsette hendelser», og at dette også er en viktig del av videreutdanningen i stabsarbeid i kriser.

– Du lærer om hvordan du kan forberede deg på uforutsette hendelser som ligger i yttergrensen av det som samfunnet og nødetatene er forberedt på, og der lite eller ingenting går etter planen. Vi tilbyr også et heldigitalt kurs i øvelser, der vi lærer bort og demonstrerer ulike øvingstyper og modeller, sier Jarle Løwe Sørensen.

Beredskapsøvelse - helikopter

Lær å jobbe effektivt med beredskap og samvirke

– Å ha en beredskapsplan eller delta på årlige øvelser er slett ingen garanti for at du mestrer krisen som plutselig kan oppstå, sier beredskapsforsker Jarle Løwe Sørensen.

Bruker etter- og videreutdanning som verktøy

Flere bedrifter og organisasjoner er allerede i gang med å tilpasse seg en ny situasjon, og bruker etter- og videreutdanning som verktøy

Leder for etter- og videreutdanning ved USN Handelshøyskolen Inger Lise Nes forteller om et økende behov for kurs.

– Vi tilbyr derfor etter- og videreutdanningstilbud som er tilpasset behovene til kundene. Det betyr både skreddersydd faginnhold og et format med korte, fleksible kurs tilpasset deltakere i full jobb.

Hold deg oppdatert

Få nyttig og inspirerende informasjon om økonomiutdanningene. Vi vil sende deg studentintervjuer, praktisk informasjon og karrieremuligheter.

Meld meg på