– Dette studiet fylte et hull, jeg fant ikke noe liknende andre steder, sier Liv Randi.

Liv-Randi Røysets kull med masterstudenter i bærekraftledelse ble uteksaminert juni 2023, som det første i sitt slag fra Universitetet i Sørøst-Norge. Allerede i mars tidligere samme år hadde hun signert kontrakten med sin kommende arbeidsgiver, Norsk senter for økologisk landbruk.

– Min erfaring er at det er stor interesse for bærekraft-tematikken blant arbeidsgivere. Særlig for kombinasjonskunnskapen: Forståelse av konseptet bærekraft og evnen til å sette det ut i praksis, sier Liv-Randi.

Før hun begynte på masteren, jobbet hun som butikksjef i Coop. Hun ønsket et studium som kombinerer bærekraft med administrasjon og ledelse. Fra før hadde hun en bachelor i markedsføring og ledelse.

Fra butikksjef til masterstudent

Interessen for bærekraft har Liv-Randi hatt med seg lenge. Hun var blant annet med på å arrangere strandryddinger hjemme på Sunnmøre. I Coop jobbet hun seg opp fra butikkansatt til avdelingsleder, før hun kom tilbake som butikksjef etter endt bachelorgrad

– Mens jeg var i Coop opprettet de sin bærekrafts-avdeling. Jeg ble interessert i arbeidet de gjorde, og syntes det var en interessant utvikling i bransjen.

Liv-Randis masteroppgave handlet om potensiale i takmonterte solceller.

– Man begynner jo gjerne der man er kjent. Jeg startet med å se på hvordan dagligvarehandelen kan bli mer bærekraftig. Her kom jeg over solceller, og ville lære mer om det.

Bærekraft i praksis

Jobben hun endte opp i er ikke direkte relatert til masteroppgaven, selv om mye av kunnskapen er overførbar. Hun er nemlig prosjektleder for Senter for Bærekraftig Areal- og Naturforvaltning (SEBAN). Det er et samarbeid melom bedriftene i forskningsmiljøet på Tingvoll, NORSØK, NIBIO og Miljøfaglig Utredning.

Her jobber de for å gi kommuner og næringsliv kunnskap om bærekraftig areal- og naturforvaltning.

– Det har vært veldig spesielt å være i en sånn bærekraftsboble sammen med de andre i klassen og foreleserne våre. Vi har fått lov til å utforske bærekraft innen så mange områder og i så mange sammenhenger.

– Vi knytter forskningsmiljøene opp mot kommuner og andre som trenger gode, håndfaste tiltak. Jeg støtter meg på en rekke eksperter innen sine felt, og bidrar til å få deres kunnskap ut i praksis, forteller Liv-Randi.

Internasjonalt miljø

Etter to fine år i Bø er hun nå tilbake på Vestlandet, nærmere bestemt Tingvoll på Nordmøre. Hun ser tilbake på masterstudiene med glede. Master i bærekraftledelse er et tverrfaglig studium som tilbys av USN Handelshøyskolen, men er åpent for flere enn dem med økonomi-bakgrunn. Masterstudiets fag rommer alt fra IT og finans til sosial og kulturell bærekraft

– Det var særlig en berikelse med det internasjonale miljøet. Det blir helt andre diskusjoner rundt bærekraft når ikke alle er født og oppvokst i Norge. Man diskuterer nok bærekraft på en annen måte i både Amerika og Bangladesh enn i Norge, tror hun.

Fortsatt har hun kontakt med flere av medstudentene. Noen har gått videre til ph.d-prosjekter, andre har fått interessante jobber i både det offentlige og i private bedrifter.

Eline er glad hun valgte å ta et semester miljøstudier på Svalbard

Eline Ohr angrer absolutt ikke på at hun tok et semester på Svalbard.

Ettertraktet på arbeidsmarkedet

Liv-Randi tror samfunnet vil trenge mange bærekraftsledere fremover, i næringslivet, organisasjoner og i offentlig forvaltning. Det fikk de en forsmak på allerede under studiene, da enkelte studenter jobbet i offentlige stillinger ved siden av.

Selv hadde Liv-Randi sommerjobb i Vinje kommune mens hun studerte, og hjalp dem med å ta inn bærekraft i den kommende næringsplanen. Hun fortsatte også å jobbe der som assistent fram til hun leverte masteren.

– Det var veldig interessant å sette seg inn i kommunale, fylkeskommunale, og landsdekkende planer. Jeg jobbet også opp mot næringslivet og var blant annet med på å inkludere bærekraft inn i høringsutkastet for næringsplanen.

– Jeg opplever at studiet har handlet mye om det som skjer i skjæringspunktene mellom forskjellige former for bærekraft. En bedrift må jo være økonomisk lønnsom, samtidig som den ideelt sett skal bidra til å gjøre planeten bedre.

Vil bidra til endring

Liv-Randi var en del av det første kullet med studenter som ble uteksaminert fra USNs master i bærekraftsledelse. Hun mener denne masteren likner mye på en master i business administration (MBA), men med den viktige forskjellen at alt blir sett gjennom en bærekraftslinse og FNs bærekraftsmål.

Nå sitter Liv-Randi på andre siden av bordet, i en bedrift som samarbeider med studenter og ph.d.-kandidater om spennende prosjekter.

¬ Du lærer mye av å skrive master hos en bedrift. Det er ikke alt du lærer på skolebenken, litt praksis er også gunstig. Vi har mange flere masteroppgaver vi gjerne skulle hatt skrevet, for å si det sånn, sier hun og ler.