– Jeg anbefaler alle som har mulighet til å bli med på dette. For meg var deltakelse på USN International Summer School en opplevelse jeg aldri ville vært foruten, sier Håkon Fredriksen. Han var fulltids bachelorstudent på Økonomi og ledelse og jobbet deltid ved siden av studiene. Likevel valgte han å tilbringe sommeren 2018 på skolebenken.

– Ja, det gjorde jeg, men det skal sies at det skjedde mye mer enn bare undervisning. Sommerskolen er faktisk det mest sosiale jeg har vært med på i skolesammenheng.

Håkon Fredriksen USN Summer School

Dette er USN International Summer School

– Sommerskolen er et 4-ukers intensivt kurs, der du opparbeider deg 15 studiepoeng i fagene International Management og International Marketing, forklarer Fredriksen.

– Du har fulle dager med undervisning fra mandag til torsdag. Foruten verdifull læring, er den store fordelen med skolen at du gjør unna et halvt semester på bare fire uker. For min del betydde dette at jeg kunne bruke mer tid på skrive en bacheloroppgave eller bruke ekstra tid på et eventuelt internship siste semester av studiet mitt. Fordi jeg allerede hadde gjort unna 15 studiepoeng.

En annen vri ved sommerskolen er at studentene ikke har en stor eksamen på slutten.

– Du får deleksamener hver torsdag, der du testes i inneværende ukes pensum. Summen av hvordan du gjør det på disse deleksamenene utgjør karakteren din, noe jeg synes var veldig bra. En av grunnene er at du har fagstoffet du eksamineres i friskt i minne, mens en annen grunn er at det gir mulighet til å finne på ting sammen med de andre studentene i helgene uten at skolen blir hengende over deg.

Internasjonal klasse

I tillegg til å ta mange studiepoeng på kort tid, søkte Fredriksen seg til sommerskolen på grunn av det internasjonale klassemiljøet.

– Klassen min besto av noen norske studenter, mange amerikanske studenter fra Texas Tech University, samt andre studenter fra New York og Østerrike. Mange av de internasjonale trekkes til sommerskolen fordi de ønsker å oppleve Norge og Europa. Så studentene er veldig nysgjerrige, utadvendte og inkluderende. Ettersom de ønsker å oppleve mest mulig på sin korte tid i Norge er de veldig proaktive, så her får du muligheten til å slenge deg på mange kule turer.

Fredriks kull reiste blant annet på organiserte turer til Bergen, Oslo og København. I tillegg reiste deler av klassen på eget initiativ til Polen, England og Finland. Fredriksen var selv med på en hyttetur til Geilo. Det ble en opplevelse verken han eller amerikanerne kommer til å glemme.

– Målet med turen var å oppleve norsk natur. Jeg husker de internasjonale var veldig begeistret over hva de fikk se og oppleve. Vi raftet, gikk på fjellturer, badet og laget mat sammen. Aktivitetsnivået gjennom sommeren bidro til at klassen ble en sammensveiset gjeng, og jeg fikk venner for livet. Jeg snakker fortsatt med noen av de jeg ble kjent med, og planlegger å besøke dem i Texas.

USN Summer School kullet 2018. foto.

Blir god i engelsk

Å ta kurs der alt foregår på engelsk er noe Fredriksen raskt ble vant med.

– Det er en del muntlig dialog i timene, men det er ikke slik at en må si noe. Det var veldig åpent og man bidrar med det man kan, der man ønsker. At det foregår på engelsk er ikke noe å bekymre seg for, det er bare å hoppe i det. Det er utrolig hvor fort man blir komfortabel med å prate engelsk, også i utdanningssammenheng. At jeg var mye sammen med amerikanerne på fritiden og kunne bruke språket, øve på å prate engelsk, er en unik mulighet. Derfor anbefaler jeg alle å være med på de sosiale tingene som dukker opp. Ikke bare er det gøy, men du får masse igjen for det språklig.

Vil du ha en sikker utdannelse innen ledelse?

Vil du ha en sikker utdannelse innen ledelse, med stor faglig bredde og gode karrieremuligheter i fremtiden? Da har USN Handelshøyskolen studiene for akkurat deg.