Vi møter Maren Helene Dahn som studerer økonomi og ledelse på campus Kongsberg. Hun trives godt som økonomistudent og angrer ikke på valget. Etter en bachelor i økonomi og ledelse er jobbmulighetene mange, og du kan jobbe innen de fleste bransjer.

– Nesten alle bedrifter trenger noen som har hatt fag innenfor disse to områdene. Både økonomi og ledelse er jo helt essensielt i en bedrift, sier Maren.

Det sier seg kanskje selv, men det å være interessert tall og formler kan være en fordel når du starter. Studentene bruker Excel mye, men ikke vær bekymra om du ikke er en ekspert. Du vil få en god introduksjon til verktøyet i starten av bachelorstudiet. Og du får hjelp til mye annet også, forteller Maren.

– Selv valgte jeg dette studiet mest på grunn av ledelsesfagene og de «praktiske» fagene. Jeg er selv ikke superglad i eller god i matte, men det gjør ingenting fordi foreleserne er helt fantastiske! Og i tillegg så har vi ordningen med OLA grupper. Det er en gruppe som en student fra året over styrer, hvor vi jobber med forskjellige oppgaver og får litt ekstra undervisning i gruppe.

– Det er jo mye mattefag, men du lærer deg å bli glad i dem hvis du er som meg, og ikke er det fra før av.

Økonomistudiene ved USN er kombinert med lederutdanning. Derfor får du en "bachelor i økonomi og ledelse". Du vil også velge fordypninger som du ønsker å spesialisere deg innen. Du har hele 16 fordypninger du kan velge mellom i 6. semester!

Maren tar bachelor i økonomi og ledelse på campus Kongsberg. Bilde av henne på biblioteket.

God kontakt med arbeidslivet

Som USN-student får du god kontakt med næringslivet. Dette er noe USN er kjent for. Studentene våre skal være godt forberedt før de er ferdig med bachelorgraden sin.

Maren forteller at de ofte har gjesteforelesere fra anerkjente bedrifter. Du kan også søke om å bli en del av USNs mentorprogram, hvor du i et helt semester får en mentor som hjelper deg i overgangen fra studier til arbeidsliv.

Hun sier mentorordningen er veldig fin for å knytte kontakt med arbeidslivet og bygge nettverk,  og at det er en veldig trygg støtte å ha.

– Vi som studerer på Kongsberg har jo også den fordelen at vi bor i en by med mange arbeidsplasser. Vi har først og fremst teknologiparken der det er gode muligheter for jobb.

Maren har selv fått en ekstrahjelp-stilling ved SpareBank 1 mens hun studerer.  Hun forteller at det også blir lagt ut en del jobber som passer for studenter, og man kan delta på forskjellige arrangementer der man kan knytte kontakt med de store firmaene på Kongsberg.

–  Jeg har fått mange muligheter gjennom studiet mitt. Jeg fikk blant annet en jobb der jeg får brukt litt av det jeg studerer, fordi jeg kjente en som gikk to år over meg på studiet. Det er jeg veldig takknemlig for.

Drømmejobben etter økonomistudiene

Maren er foreløpig usikker på hva hun vil gjøre etter studiene. Hun har tidligere jobbet som daglig leder, og det er også noe hun kunne tenke seg å fortsette med.

– Ellers kunne jeg gjerne tenkt meg å jobbe innen HR og rekruttering. Det er mange valg! Derfor er dette studiet så bra!

Mulighetene er mange for deg som velger økonomistudier. Du kan blant annet bli økonomikonsulent, finansrådgiver i bank, jobbe i reklamebransjen, bli markedsansvarlig eller autorisert regnskapsfører.

Fordelene ved å velge økonomistudier ved USN Handelshøyskolen

Selv om USN er et stort universitet med mer enn 18000 studenter, så er forholdene små. Studiene våre er fordelt på åtte campuser, og studentene forteller at det er lett å ta kontakt med foreleserne om man har et spørsmål. Terskelen til å banke på døra for å få svar på spørsmål er lav.

Og du som har økonomisk sans: USN er et offentlig universitet, så her betaler du kun semesteravgift på i underkant av 1000 kr pr semester for å studere bachelor i økonomi og ledelse. Det gir deg lavere studielån etter endt utdanning, noe de fleste synes er rimelig greit.

student på økonomi og ledelse

5 gode grunner til å studere økonomi og ledelse ved USN Handelshøyskolen

Fortsatt litt usikker på hva du skal bli, men lyst til å ha mange muligheter underveis og etter endt utdanning?