Vurderer du en bachelor i markedsføringsledelse? Da har du mange muligheter når du skal ut og søke jobb. Alle bedrifter trenger en dyktig markedfører hvis de skal nå ut med produktene og tjenestene sine, og for å forstå forbrukerens adferd.

Vi møtte studentene Tina Myhre Næsseth og Sandra Johnsrud, som begge tar en bachelor i markedsføringsledelse på campus Ringerike. Mens Tina begynte på USN rett etter videregående, har Sandra erfaring fra å studere på et annet universitet. De trives begge i Hønefoss, og på campus Ringerike.

Møt Tina som forteller om studiet

– Jeg flyttet inn i en studentbolig i Hønefoss, så det ble en trygg, spennende og god overgang fra det å bo hjemme.

Forbukeratferd - det mest spennende med markedsføringsledelse

En dyktig markedsfører må kunne tilpasse varer og tjenester til forbrukernes behov. Oppgavene til en markedsfører er varierte, og veldig spennende. Man kan være med og styre arbeidsdagen og arbeidsoppgavene sine, og påvirke sluttresultatet av en markedsføringskampanje.

Du som velger å ta en bachelor i markedsføringsledelse ved USN vil lære om markedsføring, strategi og ledelse. Både Sandra og Tina er enige om hva det mest interessante er - forbrukeratferd!

– Vi lærer om generell psykologi og atferdsmønster, som brukes til å skreddersy en velfungerende markedsføringsplan. Vi lærer hvordan vi kan benytte mange små og taktiske grep, som man ellers aldri tenker over i markedsføringssammenheng, men som gjør en stor forskjell i kommunikasjonen av produkt og tjenester, forteller hun.

Tina synes også forbrukeratferd er noe av det mest spennende med studiet.

– Jeg synes det er veldig spennende å lære å forstå mennesker, alt om hvorfor vi tar ulike valg, hvordan vi handler og beveger oss og hva som skal til for å påvirke og treffe ulike grupper.

Tine skriver bacheloroppgave i markedsføringsledelse

Tina skriver bacheloroppgave sammen med to andre studenter.

Tett kontakt med arbeidslivet

Når du går markedsføringsledelse kan du velge å skrive en bacheloroppgave, eller ha internship i en bedrift.

Bachelor om kjent merkevare

Tina skriver bacheloroppgave om en stor norsk merkevare.

– Jeg skriver bacheloroppgave sammen med to andre gode medstudenter.  Jeg valgte det fordi planen er å ta en master rett etter jeg er ferdig med bacheloren, og da er det en stor fordel å ha skrevet en slik oppgave.

– I bacheloroppgaven har vi klart å få et samarbeid med en stor merkevare i Norge, noe som vil gi oss helt unik og relevant erfaring til senere i arbeidslivet.

Sandra derimot har valgt et internship. USN har samarbeid med bedrifter man kan søke, som gjør prosessen enkelt for studentene som ønsker denne løsningen. Men Sandra hadde andre ambisjoner, og søkte seg mot drømmebedriften. Hun fikk et positivt svar, og skal starte som praktikant i februar.

Valget mellom en bacheloroppgave eller internship var enkelt for henne.

– Store skriftlige oppgaver har aldri vært min styrke, så jeg er veldig glad for at dette er et alternativ man kan velge i stedet for å skrive en bacheloroppgave.

Ut fra hva representanter fra bedriften har fortalt meg, så passer dette ypperlig for meg. Det er nøyaktig hva jeg har sett for meg å jobbe med, og som jeg trives med.

Møt Sandra som forteller om bachelor i markedsføringsledelse

Hva er det beste ved å studere på campus Ringerike?

USN er et universitet med åtte studiesteder (campuser). Det gjør at det blir et spesielt og intimt miljø på de ulike campusene, forklarer Tina.

Gode forelsere

Tina synes studiet tilbyr mange dyktige forelesere og gjesteforelesere, som har hatt mange ulike jobber i anerkjente bedrifter.

– Alle forelesere i markedsføringsfagene har også erfaring fra arbeidslivet, gjennom å jobbe hos kjente merkevarer, eller å ha vært tidligere ansatt der. Dette gir oss god innsikt i hvordan markedsføring planlegges og iverksettes i praksis, og vi kan se at det vi lærer faktisk blir brukt i arbeidslivet, og det funker.

En passe stor campus

– Campus Ringerike er akkurat liten nok til at du kan få mange gode venner og bekjentskaper som du stadig vekk vil møte på, men campusen er stor nok til at du alltid kan bli kjent med nye!

Sandra trives også veldig godt på campus Ringerike.

– De fleste tenker at campus Ringerike er en altfor liten campus. Derimot har jeg opplevd at det ikke er en ulempe, men en fordel. Jeg har tidligere studert ved store campuser, men jeg har blitt kjent med flere, og utviklet flere vennskap på Ringerike enn jeg gjorde ved mitt forrige universitet, sier Sandra.

– Det at det er små klasser og færre studenter enn på store universiteter, gjør at man kommer tettere på hverandre og blir kjent med flere. Det blir en sammensveiset campus. Etter noen år kan man ikke gå gjennom skolen, uten at man møter på noen man kjenner. Det gjør at campus blir et sosialt område, og ikke bare et sted for lesing og arbeid.

Vil du være en del av et helt spesielt miljø?

Arni fikk jobb i London med bachelor i markedsføringsledelse

Historien til 28 år gamle Arni Gudnason viser hvordan tett kontakt med arbeidslivet i studietiden kan gi jobb når du er ferdig.