– Jeg hadde lite jobberfaring fra før, og dette er en veldig god måte å skaffe det på.

Vi treffer Sigurd Hegland hos hytteprodusenten Buen Gruppen AS hvor han nå er i praksis. Her jobber han med markedskommunikasjon ved hjelp av nettbaserte undersøkelser, aktiv bruk av sosiale medier og VR-teknologi.

markedsføringsstudenten i praksisSigurd Hegland i dialog med Gunnar Aarhus i Buen Gruppen.

Planlegging og gjennomføring av markedsaktiviteter

Sigurd jobber nå med å planlegge markedsføringen av et helt nytt hytteprosjekt, og da får han bruk for det han har lært på USN. 

– Jeg må hele tiden sjekke ut det jeg gjør opp mot teorien fra studiet. Særlig det med segmentering er noe som er aktuelt nå som jeg planlegger markedsføringen.

Ønsket arbeidserfaring i studiet

Sigurd ønsket seg bort fra undervisningssalen og ut av komfortsonen. Han ville ha verdifull og relevant erfaring, og det fikk han muligheten til. Det er flere bedrifter som etterlengter ny og oppdatert kompetanse innen markedsføring og markedskommunikasjon. 

USN-studentene ved internasjonal markedsføring og reiseliv kan velge et semester praksis på sisteåret av bachelorstudiet. De får ingen lønn, men studiepoeng tilsvarende et halvår på campus. I stedet for bacheloroppgave skriver de en rapport fra praksisen.

– Jeg er glad jeg valgte praksis. Det var et smart valg. Jeg føler meg trygg i jobben, og det er bra at jeg har fått en så konkret oppgave. Det er ikke stort miljø her, og jeg lærer mye av høre på de andre. Jeg lytter nok kanskje mer enn jeg spør.

Relevant praksis betyr mye

Gunnar Aarhus, daglig leder for Buen Gruppen AS, mener Sigurd har tatt et smart valg. 

– Det er veldig smart å skaffe seg relevant jobberfaring. Mange har erfaring fra sommerjobber og deltidsjobber på butikker, bensinstasjoner og andre steder, det er noe annet å ha relevant praksis i forhold til faget sitt på CV-en.

Variasjonen mellom å lese teori og få prøvd det i praksis tror han er veldig bra.

– Sigurd har fire dager i uken som han arbeider her hos oss. Mandat, mål og rammer er gitt, men mye av tiden kan han styre selv.

En dag i uken jobber Sigurd med rapportskriving til bacheloren sin på USN.

Mange bedrifter vil ha studenter

Nuno Marques er studieveileder for bachelorstudentene på USN Handelshøyskolen i Bø. Han forteller om en stor økning i bedrifter som ønsker studenter i praksis. Nå er det nesten 40 bedrifter som ønsker USN-studenter i praksis, så om du ønsker å få relevant yrkeserfaring i din utdannelse er det fullt mulig. 

Studentene kommer fra alle studieretningene til USN Handelshøyskolen, og Marques sier det er viktig at de har reelle arbeidsoppgaver i bedriften.

– Gjennom reelle arbeidsoppgaver, refleksjon og veiledning skal studenten tilegne seg forståelse for metoder, problemstillinger, prosesser og verktøy i arbeidslivet tilknyttet fagfeltet. Med andre ord, i praksisperioden skal studenten i hovedsak ha arbeidsoppgaver tilpasset sin studiespesialisering. 

Tilbakemeldingene fra studentene og arbeidsgiverne er gode, og Nuno mener praksisordningen er et fantastisk tilbud til studentene.

– I løpet av utplasseringen får de verdifull arbeidserfaring innen et spesielt område eller næring, samt muligheten til å bli fortrolig med rollen som ansatt.

– Studentene i praksis etablerer nye arbeidsvaner, bygger relevante nettverk og finner ut hva som motiverer dem. Til tross for at det ikke finnes noen garanti, så leder praksisplasser ofte til videre jobbmuligheter, avslutter Nuno Marques.