Vi samarbeider med amerikanske Texas Tech University (TTU) om programmet som gir deg som student mulighet til å oppnå to ulike mastergrader på kun fem semester – en MSc- og en MBA-grad.

To mastergrader bruker du ordinært åtte semester på å oppnå, så her sparer du både tid og penger.

– Programmet vil bli et meget gunstig tilbud for studenter som skal ut i et tøft arbeidsmarked, sier førsteamanuensis Karen Stendal ved Institutt for økonomi, markedsføring og jus.

To mastergrader åpner karrieredører

Det er våre studenter på Master Information Systems og studenter på Master of Business Administration ved universitetet i Texas som har muligheten til å oppnå to mastergrader på kortere tid enn normalt.

MSc står for tittelen Master of Science, som er en mastergrad i vitenskapelige og matematiske fag.

Master of Business Administration (MBA) er en internasjonalt anerkjent grad som kan åpne mange dører i arbeidsmarkedet. Programmet er for deg som har studert IT og informasjonssystemer, og som ønsker å bli ekspert på hvordan vi best kan bruke ny teknologi til vår fordel.

– Samarbeidsavtalen gjør at studenter fra begge universitetene får to mastergrader etter fullført program, sier Karen.

– Dette i seg selv er unikt, og dette gir dem også en unik mulighet til å bli cross-disiplinære.

I praksis betyr det du som masterstudent fullfører først to semester ved egen institusjon, deretter reiser du til partnerinstitusjonen for å gjennomføre tre semester der.

I siste semester, uavhengig om du opprinnelig er en USN- eller TTU-student, skriver du masteroppgaven som leveres til USN.

Hvem passer mastergradene til?

Det nye samarbeidsprogrammet passer for deg som ønsker å forstå hvordan teknologi påvirker organisasjoner og bedrifter i et internasjonalt samfunn. Dette gir deg også en unik mulighet til å lære om organisasjoner i en annen kultur.

Illustrasjonsbilde av tre kvinnelige studenter som sitter rundt et bord med bøker.

– Kombinasjonen av disse to mastergradene gir en mulighet for kandidater å bli unik i arbeidsmarkedet.

– Dette viser at du har evnen til å tilpasse deg nye oppgaver og omgivelser, og gir deg en erfaring som ikke mange andre kan skilte med, sier Karen.

Mulighet til å studere i USA

Ved bestått masteroppgave vil du som student ha opparbeidet deg en MSc of Management Information Systems (MIS) fra USN og en Master of Business Administration fra TTU.

Målet er at de første studentene skal kunne begynne på studiet høsten 2020.

– Som student får du i tillegg anledning til å studere og få innblikk i arbeidsmarkedet i USA.

– Videre vil kombinasjonene av en MSc of MIS og MBA gi deg en solid akademisk bakgrunn, som gjør deg særs attraktiv på arbeidsmarkedet, sier Karen.

Slik søker du på mastergradene

Det finnes ikke én link til ett opptak, som student må du søke til den andre institusjonen direkte.

Hos USN blir du tatt opp til masterprogrammet i Management Information Systems på bakgrunn av bachelorfordypningen din i IT eller informasjonssystemer. Opptak til Master of Business Administration hos Texas Tech University søker du i løpet av dine to første semestre hos oss.

student systems engineering

Master med lønn – er det mulig?

Master uten studielån? Hos USN er det faktisk mulig. Søk nærings- eller industrimaster.