Victor Simonsen tar grunnskolelærerutdanning 5-10. Han valgte å bli lærer fordi han vil bidra til at elever får en god og fin opplæring i skolen.

1. Du hjelper andre å lære

– Lærere har selvsagt masse kunnskap om selve fagene de underviser i, men de er også blitt trent opp i å lære stoffet bort, altså pedagogikk. Dette er kanskje den viktigste kunnskapen du kan tilegne deg som lærerstudent, for det er nemlig sånn at ingen elever lærer på samme måte.

2. Du får se elevene dine blomstre

Som lærer må du se alle elevene dine og skape relasjoner til hvert enkelt.

– Jeg hadde selv en veldig god lærer som fikk meg til å ikke falle fra skolen, fordi hun så meg. Det hadde en stor betydning for meg, og jeg har lyst til å kunne være en lærer som ser elevene.

Victor oppfordrer deg til å se etter de positive sidene ved hver enkelt elev.

– Når du finner dette, har du noe du kan rose eleven for. Etter hvert vil du trolig oppleve å se at elevene modner og faktisk blomstrer. Å hjelpe elever som for eksempel sliter med matematikk til å endelig forstå faget og få kjenne mestringsfølelse, gjør meg sikker på at jobben min er meningsfull.

3. Du får en variert hverdag

– Ingen elev er den andre lik, og ingen dag den samme som dagen før, sier Victor.

Det er akkurat det som inspirerer ham:

– Du kan nemlig ikke skru av læreren i deg. Når du åpner døra til et klasserom må du være forberedt på å takle det som måtte befinne seg på innsida. Noen elever sitter klare og venter. Andre ser demonstrativt bort. Et par skulle ønske de ikke var synlige. Noen prøver å være så synlige som mulig, sier han.

– Ingen elev er den andre lik, ingen dag den samme som dagen før.

4. Du blir en god rollemodell

Framtiden sitter på skolebenken. Victor synes det er interessant å lære hvordan lærerrollen faktisk er og hvor stort forbilde du er som lærer. Det har vært mye mer givende enn han hadde forventet. Det har gitt ham en ny forståelse av seg selv i lederrollen også.

– Å hjelpe elever gjennom skolen, veilede dem fram mot å bli gode og ansvarlige voksne, er noe av det fantastiske med å bli lærer, mener han.

5. Du får gode praksisopplevelser

– Jeg elsker praksis fordi det er den beste arenaen for å se hvordan arbeidslivet blir, og potensielt møte fremtidig arbeidsgiver. På praksisstedet jeg har vært på har jeg en veileder som er veldig flink til å følge opp, og lar meg utfordre meg selv.

I praksis er det rom for å lære og feile, og lærerstudentene får holde så mange eller så få undervisningstimer de selv ønsker. De får god veiledning både før og etter, for å lære hva som fungerte og hva som ikke fungerte så bra. Victor synes det er veldig godt å ha en slik trygg arena under studiene.

Ting det er lett å glemme om livet som lærer

• Hvor stor «makt» du har.
  • Hvor mange ikke-faglige ting du må ta stilling til hele tiden (regnbukser, innesko, bursdager etc.).
  • Hvor glad vi faktisk blir i elevene.

Lærerstudent

Dette er forskjellen på barneskolelærer og ungdomsskolelærer

Vurderer du å bli lærer, men er usikker på om du vil jobbe på barneskolen eller ungdomsskolen? Da er det to ting du bør tenke gjennom.