Som barnehagelærer får du jobbe både med barn og voksne. Barna som går i barnehagen, foreldrene til barna og de andre ansatte i barnehagen. I tillegg får du en spennende hverdag med mye lek og moro. Her er fem gode grunner til å bli barnehagelærer.

1. En utdanning med mye praksis

I barnehagelærerutdanningen har du praksis i minimum 100 dager i løpet av studiet. 95 dager i barnehage og fem dager i skole. Her får du et innblikk i den viktige overgangen fra livet i barnehagen til barnas nye liv på skolen. I praksisperiodene gjør du deg erfaringer og refleksjoner over teorier du har fått kunnskap om i undervisningen.

Ragnhild Olsen studerer barnehagelærer på campus Notodden og synes praksis er det morsomste i studiet.

– Å få jobbe med alle barna er givende, og det er jo det jeg skal gjøre når jeg er ferdig med studiene. Jeg lærer mye av å være ute i praksis.

2. Variert jobbhverdag

Arbeidsdagen som barnehagelærer er variert, ingen dager er like. Du jobber ute og inne, med barn og voksne og du må både planlegge og evne å ta ting på sparket.

Du kan dra på turer, være kreativ, undre deg sammen med barna, lage mat, ha spennende prosjekter, lese bøker og mye mer.

Under barnehagelærerutdanningen får du muligheten til å fordype deg i fagområder som du kan bruke når du begynner å jobbe i barnehage. Som barnehagelærer kan du også jobbe som pedagogisk leder. Da blir du en leder med personalansvar for de ansatte i barnehagen.

To barnehagelærere sammen med barn i barnehagen.

Dette tjener en barnehagelærer

Barnehagelærere tjener i snitt 125 000 mer enn barnehageassistenter. Hvis du vil jobbe i barnehage, lønner det seg med andre ord virkelig å ta utdanning.

3. Jobbe med mennesker

Som barnehagelærer har du en arbeidshverdag hvor du jobber med mennesker. Du jobber med barn i samspill, utforskning og lek. I tillegg til å arbeide med barn får du gleden av å jobbe med ansatte i alle aldre og du har tett samarbeid med foresatte.

Med andre ord er barnehagelærer et perfekt yrke for deg som er glad i mennesker - enten det er voksne eller barn.

4. Arbeidsplasser i hele landet

Som barnehagelærer kan du søke jobb i hele landet. Arbeidsmarkedet varierer noe fra sted til sted, men det vil alltid være behov for dyktige barnehagelærere. Det blir som regel lyst ut flest ledige stillinger på vårhalvåret.

Barnehagelærere er en ettertraktet ressurs.

5. Studer på campus eller nett- og samlingsbasert

Barnehagelærer er et treårig studium på fulltid. Hos oss kan du studere ba­­rnehagelærer klassevis på campusene Drammen, Notodden, Porsgrunn og Vestfold.

Du kan også velge å ta studiet samlings- og nettbasert på campus Notodden, som inkluderer fire obligatoriske samlinger per semester. I tillegg er det mulig å ta et fireårig deltidstudium på campus Vestfold.

Her finnes det altså nok av muligheter hvis du ønsker å kombinere studier med familieliv eller å jobbe ved siden av.