Med en lektorutdanning i realfag får Eivind Bråtalien solid dybdekunnskap og undervisningskompetanse i matematikk og fysikk – og mulighet til å dyrke egen realfagsinteresse.

Og ikke minst: Han får gleden av å motivere ungdom til å oppdage realfagene.  

– Denne muligheten til å gjøre en forskjell i manges liv, muligheten til å jobbe med fag, folk og formidling på én og samme tid – det gjør det så givende å bli lektor

Lektorstudiet i realfag passer for de som er glade i matte, de som er glade i realfag, og mest av alt de som er glade i folk! 

– Det er viktig å huske at det realfaglige kun er en liten av del av jobben som lektor. Å ha god kontakt med elever, kolleger, medstudenter og alle andre som dukker opp, er en stor del av det å være lektor og lektorstudent, sier Eivind.

– Jeg er også opptatt av det å gjøre en forskjell, og som lektor får du muligheten til å påvirke tusenvis av nye mennesker.

Slik kan du bli lektor 

Med en lektorutdanning får du en velutstyrt pedagogisk verktøykasse som gir både trygghet og glede i rollen som underviser. Og du kan du jobbe med akkurat de fagene du synes er aller mest spennende. Våre lektorstudier gir tusenvis av muligheter

Stor etterspørsel etter lektorer

Dessuten har du en sikker jobb med en lektorutdanning – etterspørselen etter lektorer er stor i videregående skoler.  

Veien til å bli lektor er en femårig mastergrad, og hos oss kan kan velge mellom tre ulike lektorutdanninger: 

Hva er forskjellen på lærer og lektor?

Lyst til å bli lærer, men usikker på hva de forskjellige begrepene betyr? Dette er forskjellen på lærer- og lektorstudiene hos oss.

Mye praksis i lektorutdanningen

Eivind tar lektorutdanningen ved studiestedet vårt i Kongsberg, og mener det sosiale ved studiet er  minst like viktig som det faglige for å fungere både i studielivet og i arbeidslivet. 

– For å bli en god lektor, er du nødt til å ha kontroll på fagstoffet og du må være en god formidler. Det er derfor viktig å ha evnen til å skape god kontakt med elever og kunne kaste seg rundt og forandre et opplegg underveis, sier Eivind.

–  Jeg anbefaler andre å bli lektor for det fantastiske ansiktsuttrykket til en elev som etter mye arbeid forstår noe den har slitt med, og den deilige følelsen som følger med

...og lang sommerferie trekker ikke akkurat ned

Motiverende forelesere

Eivind skryter av engasjerende og motiverende forelesere som kan sakene sine. Han har også mye praksis i utdanningen.

– Gjennom hundre dagers praksis i skolen får jeg erfaringen som behøves for å gå inn i lærerrollen

Møt flere av våre lektorstudenter i videoen og se hvordan de opplever studiet!