– Jeg gikk idrettslinja på videregående, noe jeg likte godt. I tillegg har jeg drevet med organisert idrett i mange år, og jeg liker å dra på tur. Da jeg så dette studiet, virket det som det kom til å passe meg veldig bra, sier Vetle Wigestrand fra Asker, som studerer faglærer i kroppsøving og idrettsfag på campus Notodden. 

En aktiv skolehverdag

– Jeg har i mange år hatt lyst til å bli lærer. Yrket virker spennende, og jeg liker svært godt at hver dag byr på ulike muligheter og utfordringer, samtidig som jeg kan jobbe med mennesker. Det å jobbe med barn og unge er veldig morsomt, sier Vetle. 

Gjennom å ta faglærerutdanningen kunne dette ønsket kombineres med en aktiv livsstil. Nå består skoledagen av mye mer enn å sitte på forelesning.

Vetle Wigestrand

– Det første skoleåret var det veldig mye aktiviteter. Vi skulle lære så mange idretter og aktiviteter så godt at vi kunne lære bort til noen andre, på kort tid. Dette gjorde at det ble et veldig morsomt år, fylt med mye aktivitet, som for eksempel ski, skøyter, svømming, friidrett, basistrening, orientering, dans, fotball, volleyball, andre ballspill og diverse leker. I tillegg er det fokus på friluftsliv, hvor det blant annet er et skikurs i Rjukan, forteller han.

– Vi hadde selvfølgelig ikke bare aktiviteter. Det er også forelesinger om fagdidaktikk, fagområdene motorisk læring, fysisk aktivitet, helse og livsstil, kultur og samfunn, fysiologi, anatomi, treningslære, idrettshistorie og idrettssosiologi. Med andre ord er skoledagene varierte, sier Vetle.

Praksis på alle alderstrinn

I tillegg til forelesninger og praktisk arbeid, tilbringes flere uker av utdanningen i praksis sammen med skoleelever på både barnetrinnet, ungdomstrinnet og videregående skole. Det siste året av utdanningen er det også praksis med Ridderuka på Beitostølen, for personer med fysisk funksjonsnedsettelse.

– Vi starter første praksis med noe som kalles punktpraksis. Enkelt forklart betyr dette at vi drar til en skole, ser på hva en lærer gjør, bruker det vi har sett for så å prøve å ha en time selv. Praksislærerne pleier å være veldig greie og gruppen min fikk lov til å prøve å ta timer fra første dag. Dette er ikke noe man må. Det er meningen at man skal ha en slags myk overgang til praksisen, så det ikke skal være så skummelt når man skal ut i ilden selv. Praksislæreren min sa hele tiden «så lenge ingen dør er timen en suksess. Enten går det bra eller så lærer du noe».

– Vi bruker også mye tid etter hver time noen har hatt for å reflektere rundt hva som er gjort, hva som er gjort bra, hva som kunne vært bedre. Målet er at vi hjelper hverandre til å bli bedre.

Mange jobbmuligheter

Som faglærer i idrett og kroppsøving får du en litt annen arbeidshverdag enn andre lærere. Det handler ikke bare om å undervise, men også om å inspirere barn og unge til å være aktive, utvikle fysiske ferdigheter og utfordre seg selv gjennom fysisk aktivitet.

Selv om Vetle håper på en fremtidig jobb som lærer i idrettsfag, tar han også flere fag for å kunne bli en mer allsidig lærer.

– Det er først og fremst fordi jeg syntes det er flere fag som virker interessant, men det vil også gjøre det lettere å få jobb, sier han.

Samtidig ser han flere karrieremuligheter med en faglærerutdanning bak seg.  

– Man må ikke nødvendigvis bli lærer selv om man går dette studiet. Det vil gjøre at man kan undervise kroppsøving i skolen, og flere tar årsstudium som en avslutning på barneskoleutdanningen sin slik at de kan ha kroppsøving i grunnskolen, men man kan gå andre veier videre hvis man vil jobbe med helseforebyggende arbeid eller fysisk aktivitet og friluftsliv, primært for barn og ungdom, sier han.

Lærerstudent ved USN

Her er lærerutdanningene du kan velge

Vil du jobbe med formidling og få muligheten til å spille en viktig rolle i barnas liv? Vi har lærerutdanninger for alle, uansett hvilken aldersgruppe du ønsker å jobbe med.