Liv Astrid Hesjedal studerer for å bli lærer på trinn 1-7 og tar grunnskolelærerutdanning som nettstudent. Har får du hennes fem viktigste grunner for å velge læreryrket:

1. Du hjelper andre å lære

– Lærere har selvsagt masse kunnskap om selve fagene de underviser i, men de er også blitt trent opp i å lære stoffet bort, altså pedagogikk. Dette er kanskje den viktigste kunnskapen du kan tilegne deg som lærerstudent, for det er nemlig sånn at ingen elever lærer på samme måte. Og du kan selvsagt ikke bruke samme metode for å lære noen å svømme som for å lære bort matematikk, sier Liv Astrid.

Hun fikk selv oppleve hvor viktig en god lærer kan være da hennes egen sønn trengte tilrettelegging på skolen.

– Gutten min fikk fantastisk hjelp av sine lærere, og de hadde så mange ulike strategier knyttet til læring, at jeg ble helt imponert. Det var da jeg kjente at: «Ja, jeg vil bli lærer».

Møtet hennes med spesialpedagogene i barnehage og skole var så motiverende at hun selv begynte å lese faglitteratur om læringsteorier, språkvansker med mer.

– Jeg ville rett og slett finne mer ut av hvordan man får andre til å lære, forteller hun.

2. Du får se elevene dine blomstre

– Som lærer må du se alle elevene dine og skape relasjoner til hvert enkelt. Innimellom kan du støte på elever som tilsynelatende gjør så godt de kan for å ikke bli likt av læreren sin. Likevel må du som lærer ha plass til alle elevene i hjertet ditt. Din oppgave blir å gjøre det klart at: «Jeg likte ikke det du gjorde nå, men jeg liker alltid deg».

Liv Astrid oppfordrer deg til å se etter de positive sidene ved hver enkelt elev.

– Når du finner dette, har du noe du kan rose eleven for. Etter hvert vil du trolig oppleve å se at elevene modner og faktisk blomstrer. Å hjelpe elever som for eksempel sliter med matematikk til å endelig forstå faget og få kjenne mestringsfølelse, gjør meg sikker på at jobben min er meningsfull.

3. Du får en variert hverdag

– Ingen elev er den andre lik, og ingen dag den samme som dagen før, sier Liv Astrid.

Det er akkurat det som inspirerer henne:

– Du kan nemlig ikke skru av læreren i deg. Når du åpner døra til et klasserom må du være forberedt på å takle det som måtte befinne seg på innsida. Noen elever sitter klare og venter. Andre ser demonstrativt bort. Et par skulle ønske de ikke var synlige. Noen prøver å være så synlige som mulig, sier hun.

– Ingen elev er den andre lik, ingen dag den samme som dagen før.

For Liv Astrid er fleksibilitet en naturlig del av lærerrollen.

– Du må huske på at elevene dine kan du jo for eksempel møte på butikken etter skoletid, og de foresatte kan ringe til alle døgnets tider. Jeg har en visjon om at jeg ikke skal jobbe som lærer, jeg skal «være» en lærer for alle elevene mine – hele tiden, sier hun.

4. Du får være med på å forme framtidige generasjoner

Framtiden sitter på skolebenken. Å få lov til å være med på å forme de som skal bli leger, advokater, politi, sjåfører, renholdsarbeidere eller kanskje noe helt annet, er noe av det mest spennende Liv Astrid kan tenke seg:

– Å hjelpe elever gjennom denne perioden i livet, veilede dem fram mot å bli gode og ansvarlige voksne, er det beste med å bli og å være lærer, sier hun.

5. Det finnes ingen typiske lærere

Glem alt du har tenkt om den typiske læreren; skolen trenger et mangfold av lærere som brenner for faget.

– Jeg er nok ikke en typisk lærer, men jeg håper at jeg om ti år kan si at jeg har alle kvalifikasjonene til en god lærer. Samtidig har jeg tenkt til å holde på den litt småsprø personligheten min, for det er den som gjør meg til den jeg er. Skolen trenger lærere av alle typer, sier Liv Astrid

Hvordan er det å ta lærerutdanning på nett?

Her forteller flere lærerstudenter om hvordan det er å ta lærerutdanningen på nett.

Ting det er lett å glemme om livet som lærer

• Hvor stor «makt» du har.
  • Hvor mange ikke-faglige ting du må ta stilling til hele tiden (regnbukser, innesko, bursdager etc.).
  • Hvor glad vi faktisk blir i elevene.

Lærerstudenten Syver

Derfor vil Syver bli lærer på barneskolen

Vil du bli lærer på barneskolen? Syver Bråten gir deg glimrende grunner til å velge læreryrket!