Simen Aas Snekkerhaugen går grunnskolelærerutdanning 5. - 10. klasse og er midt i studiets siste praksisperiode. Han hadde litt trening i det å være lærer allerede før han begynte å studere, men det var likevel litt skummelt i starten.

– Selv for meg som hadde erfaring var det skummelt. Jeg følte jeg var kongen, med to års erfaring, men det var jeg jo absolutt ikke. Jeg kom meg ganske fort ned på jorda der, og skjønte at jeg faktisk ble løpende vurdert i praksisperioden. Og det skal man jo bli, man er der for å lære, men der og da føltes det plutselig lenge siden jeg hadde vært vikarlærer to år tidligere, og jeg var ikke like høy i hatten, forteller han nå.

Utrolig inspirerende

Vi snakket også med Simen da han var midt i første praksisperiode, i 2016. Selv om han i ettertid kjenner igjen sitt eget overmot, visste han tidlig hvorfor akkurat praksisen kom til å være viktig for ham videre i studieløpet.

– Det jeg synes har vært gøy med praksisperioden, er å se at elevene har blitt inspirerte av det jeg har undervist og oppleggene jeg har laget. Å se at de faktisk synes det er gøy å jobbe med matematikk for eksempel, det inspirerer og motiverer meg til å fortsette, sa han den gangen.

Øver du ikke, blir du ikke god

I dag er Simen klarere enn noensinne på hvorfor praksistiden er så utrolig viktig. Han brenner for temaet:

– Du kan lese deg i hjel på en ting, men får du ikke praktisert det, så blir du ikke god. Du ville jo ikke latt en lege som bare har lest hundre bøker om hjertetransplantasjon åpne brystet ditt og utføre en  transplantasjon på deg, sier han.

– Du må ha praktisert det du gjør, det du skal lære, for å lære det.

Bruke det du lærer

Simen er opptatt av at det er stor forskjell på teori og praksis, og ville aldri vært foruten praksisoppholdene som preger lærerutdanningene ved USN.

– Det er veldig fint å være i praksis, jeg kjenner igjen masse av det vi har lært på skolen. En ting er å lese, men å oppleve og å gjøre er noe helt annet. Da kan man bruke litt av alt, både den man er som person og det man har lært gjennom studiet.

Relasjonsbygging og mer praksis

Å bruke den man er og virkelig få tid til å bli kjent med elevene, er ifølge Simen noe av det viktigste man gjør som lærer, både i praksis og i “virkeligheten”. Han kunne godt tenkt seg enda bedre tid og lengre praksisperioder for å få plass til akkurat det.

– Å snakke om fag er én ting, men å lære å kjenne barna du prater med, det krever tid. I korte praksisperioder kan det føles litt som du er på lånt tid. Du bygger relasjoner og kommer tett på, og plutselig etter en uke er det ferdig. Jeg ønsker meg faktisk lengre praksis, og mer praksis.

Da Simen var i praksis for første gang i 2016 hadde han kun et par uker på seg til å bli varm i trøya, mens det nå mot slutten av utdanningen kommer en praksisperiode på en hel måned.

– Nå har vi praksis i en hel måned, og det er gull verdt. Det er vesentlig mer, mer praksis over lengre perioder er det man trenger for å få følelsen av å være lærer.

Møt Simen i hans første praksis som lærer

 

 

Egne erfaringer

Det er ekstremt viktig å være tilgjengelig og til stede for elevene, synes Simen. Selv bruker han gjerne seg selv som eksempel for understreke poenger.

– Det var en elev som sa til meg en gang: “Jeg får ikke til en dritt, fordi jeg har dysleksi”. Da overrasket jeg eleven og sa: “Det har jeg også, så jeg vet hvordan du har det. Dette får du til!”

– Det er noe med det – ingen er perfekte, og den perfekte læreren finnes ikke, men du kan spille på ulike styrker og egenskaper. Om du er en god pedagog og god til å formidle for eksempel, kan det hjelpe mange elever å lettere lære.

De gode samtalene

Det er klart det er viktig med fagkunnskaper og et godt pedagogisk grunnlag, men Simen tror beinhardt på det å snakke med elevene, bli litt bedre kjent med dem. Da kan de lære alt, sier han.

– De beste samtalene har vært samtaler som går på det å bygge en relasjon. Jeg hadde for eksempel en sånn samtale senest i går, med en elev som vanligvis er urolig. Han satt og jobbet med matteoppgavene i en hel time. Da timen var ferdig ga han meg en high five og sa at han gledet seg til neste mattetime. Da gikk jeg og smilte i inspeksjonsrunden etterpå. Dette er grunnen til at jeg jobber som lærer. Det gir deg et skikkelig sug i magen.

Stian gleder seg til å bli lærer på grunnskolen!

Stian gleder seg til å ta fatt på lærerjobben!