Har du en liten eventyrer i magen og har lyst å jobbe med noe spennende som brefører eller klatreinstruktør?

Du kan oppnå drømmen ved å ta en bachelor i friluftslivsveiledning med de riktige fordypningsemnene.

Høres det innviklet ut? Det er det ikke. Her forklarer Fredrik G. Christoffersen hvordan du går frem.

Slik får du kompetansen du trenger i friluftsliv

I vår friluftslivsutdaning har du mulighet for å fordype deg i ulike friluftslivsaktiviteter, som klatring, bre og andre aktiviteter. I hver aktivitet har vi laget veilederstiger med kompetansebevis for ulike ferdighetsnivåer.

– Hvis du ønsker å jobbe innen føring og guiding på bre, må du følge veilederstigen for bre. Det vil si at du må bestå emnene grunnkurs bre, fordypning bre og friluftsliv og ulykkeshåndtering, forklarer Fredrik.

Veilederstigen vår hjelper både deg som student og fremtidige arbeidsgivere med å dokumentere nødvendig kompetanse og kvalifikasjoner du må ha for å drive veiledning, guiding og eventuelt føring innen spesifikke aktiviteter.

Friluftslivstudenter på rekke og rad oppe på en fjelltopp, smilende til kamera.

– Vi har en samarbeidsavtale med Norsk Fjellsportforum som sidestiller USN-utdanningen med deres breinstruktør 1-kompetanse, forteller Fredrik.

For å jobbe som breinstruktør, må du etter utdanning søke Norsk Fjellsportforum om bli godkjent, og blant annet oppfylle krav om nok egenaktivitet.

Slik spesialiserer du deg innen bre, skog og fjell

Her finner du spesialiseringene i friluftslivsfag med veilederstiger:

• Skog og fjell
  • Bre
  • Vinter, bratt
  • Vinter, ekspedisjonstil

– Hvis du vil bli klatreinstruktør, har USN en fordypning innen klatring hvor du i hovedsak jobber med grunnleggende klatring og veiledning innen sportsklatring.

– Ønsker du instruktørgodkjenning innen klatring, kan du gå utdanningsveien hos Norsk Fjellsportforum eller Norges klatreforbund, sier Fredrik. Vår utdanning gir et godt grunnlag for det.

I vår bachelor i friluftsliv kan du også fordype deg i emnet Fjellsport, etter på ha tatt enten spesialisering i  enten klatring eller bre. Dette gir også et godt grunnlag for videre kursing og sertifisering hos Norsk Fjellsportforum og Norges klatreforbund.

Tre mennesker på litt avstand i en bratt snødekt fjellside med klatretau og fullt utstyr. Illustrasjonsbilde

Hvor godt trent må jeg være for å studere friluftsliv?

Hvor godt trent må jeg være for å studere friluftslivsveiledning? Hva slags jobber kan jeg få og hva slags utstyr må jeg ha? Her får du svarene.