– Jeg visste at lærerne alltid var der for meg, sier Trine Eline. 

Derfor ønsker hun å gjøre en forskjell for elevene sine, når hun blir ferdig utdannet ved lærerutdanningen i Porsgrunn. 

Trygge og gode lærere 

Det er noen år til, men Trine Eline er allerede godt i gang som vikarlærer på to forskjellige skoler i hjemkommunen Kongsberg. Der vokste hun opp i bygda Efteløt, og hadde samme lærere gjennom seks år på barneskolen.

Hun hadde også samme lærer på ungdomsskolen i tre år, og det samme på videregående. Hun husker dem som trygge personer, samtidig som de var litt bestemte.

– Det var veldig trygt og godt. Vi elevene hadde klare rammer, og visste hva som var reglene 

– Samtidig visste vi også at lærerne ville vårt eget beste, og at vi alltid kunne prate med dem om det var noe. Jeg tror det er viktig å være litt streng-snill som lærer.

Bra med femårig lærerutdanning

Selv om Trine Eline hadde et veldig positivt bilde av læreryrket, var hun ikke helt sikker på at det var lærer hun ville bli. Det forandret seg da lærerutdanningen ble gjort om til femårig master.

– Jeg synes det er bra at kravene er høyere. Det gjør noe med statusen til læreryrket. Jeg synes det er fint å si at jeg skal bli lærer, og det er jo et veldig stort behov for lærere fremover 

Trine Eline har jobbet som studentambassadør for USN, og hun har møtt mange ungdommer på utdanningsmesser rundt om i landet.

– Når jeg forteller dem at lærerstudiet er en femårig master, så virker det som om de synes utdanningen blir mer attraktiv. Fordi kravene for å komme inn er blitt høyere, tror jeg heller ikke det er så mange som slutter underveis.

Sammen med universitetslektor Atle Kaasin har lærerstudent Trine Eline Aas besøkt flere folkehøyskoler på Østlandet for å fortelle om USNs lærerutdanning. Foto av de to

Sammen med universitetslektor Atle Kaasin har lærerstudent Trine Eline Aas besøkt flere folkehøyskoler på Østlandet for å fortelle om USNs lærerutdanning.

Valgte å studere i Porsgrunn

Da Trine Eline skulle velge hvor hun skulle studere, ble det campus Porsgrunn. Der er hun en del av et studentmiljø, samtidig som det ikke er lenger unna enn at hun kan dra hjem i helgene.  

– Campus Porsgrunn er ikke for stor, men heller ikke altfor liten 

– Du blir godt fordelt på praksisskolene. Jeg fikk en praksisskole i Skien, og har vært der i to år. Det har vært veldig bra altså. Dessuten er det veldig lett å skaffe seg hybel, og det er helt nye studenthybler ved campus. Der er det også et nytt studenthus. 

Har deltidsjobb som student

Trine Eline sier hun liker å ha mye å gjøre, og det skjønner vi når vi hører at hun har hele fem deltidsjobber. Hun er:

  • tilkallingsvikar og helgevakt ved en avlastningsbolig for barn med spesielle behov på Kongsberg
  • lærervikar på to barneskoler
  • studentambassadør for USN
  • forskningsassistent på et nasjonalt forskningsprosjekt ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger
  • deltidsansatt på et apotek på Kongsberg

 

Får prøve læreryrket i praksis

– Jeg lærer masse av å være vikarlærer og får prøvd ut teorien fra lærerstudiet i praksis. Jeg trives veldig godt, sier Trine Eline.

– Både i praksis og gjennom deltidsjobbene har jeg fått muligheten til å kjenne på hvordan det er å være lærer i grunnskolen

Trine Eline forteller videre at det er en fin og variert hverdag som lærer. Du kan jobbe både individuelt og samarbeide med andre.

– Dagene går fort, siden undervisningstimene varer en viss tid. Du vil jo gjerne lære elevene mest mulig, samtidig som du må ta hensyn til at det er mennesker du jobber med. Derfor må du hele tiden ta noen pedagogiske valg.

Trine Eline har møtt mange som er usikre på om lærerstudiet er noe for dem.

– Da sier jeg at du først og fremst må kjenne på om du har lyst til å jobbe med mennesker, og da særlig unge mennesker

– Det som er fint med studiet, er dette med praksisperioder, hvor du får prøvd deg ut og kjent på om dette er noe for deg. Jeg tror at du ikke kan fullføre lærerstudiet uten at du virkelig vil det, sier Trine Eline.

– Praksisen har gjort meg til en bedre lærer

Sofie er snart ferdigutdannet lærer og kan mye om hva som faktisk inngår i lærerjobben, og også hvordan man kan være en god lærer.