Har du lyst til å jobbe med språk, litteratur og formidling?

Det kan være mange ulike grunner til å velge å studere språk. Viktoria Wickstrøm var over gjennomsnittet opptatt av språk, og glad i å lese:

– Det tok litt tid før jeg kom i gang med å studere etter videregående, men etter hvert skjønte jeg at jeg har veldig lyst til å jobbe i forlag og med språk. Jo eldre jeg ble, jo mer opptatt ble jeg av hvordan man snakker, og da er det litt morsomt å lære dette ordentlig, forklarer hun.

Viktoria Wikstrøm ser gjennom hyllene på biblioteket på campus Vestfold.

I tillegg setter hun også veldig pris på alle bøkene hun leser som en del av studiet:

– Man får virkelig tatt et dypdykk, både i mange av de gamle klassikerne og i mye alternativ litteratur etter 1900. Dette er ofte bøker man ellers ikke hadde fokusert så mye på, men som jeg har hatt stor glede av.

Mange muligheter

En utdanning innen språk er nyttig nesten uansett hva du har lyst til å jobbe med.

I Vestfold gir bachelor i språk og formidling kompetanse i formidling, skriving av fagtekster og oversettelse.  Du kan velge mellom norsk og engelsk som fordypningsspråk. Har du spørsmål om studiet kan du kontakte studieveileder Anne Lise Remfeldt.

Bachelor i språk og litteratur i Bø er et nettstudium med valgfrie samlinger. Her kan du velge om du vil fordype deg i norsk, engelsk eller spansk. Har du spørsmål om dette studiet kan du kontakte studieveileder Kari Anne Kolstad.

Du kan faktisk også bytte underveis og dermed kombinere språk om du ønsker det.

Det store spennet av valgmuligheter er også noe Viktoria er opptatt av:

– I etterkant kan du ta praktisk-pedagogisk utdanning og bli norsklærer eller engelsklærer. Du kan jobbe med utvikling av språk i for eksempel Språkrådet. Du kan også jobbe i ulike forlag, og du kan jobbe med å utvikle lærebøker eller skjønnlitteratur. Du har rett og slett veldig mange valg.

Ut i verden

Ikke minst kan du velge å ta et eller flere utvekslingssemester i utlandet. Da tenker du kanskje at du må velge engelsk fordypning for at det skal være mulig, men det er faktisk ikke tilfelle. Norsk fordypning kan nemlig tas både i Tsjekkia og i Serbia.Viktoria Wikstrøm leser en bok som er i fokus i forgrunnen

Utover det er det mulig å ta engelsk fordypning en rekke ulike steder, og spansk kan blant annet tas i Spania og California. Dermed kan studier i språk og litteratur gi deg helt unike opplevelser og internasjonal erfaring, noe som vil gjøre at du stiller enda sterkere på arbeidsmarkedet.

Les mer om hvor du kan dra på utveksling her

Spennende klassemiljø i Vestfold

Klassemiljøet er en viktig grunn til at Viktoria stortrives på studiet. I Vestfold møter hun studenter fra andre studier og andre trinn i flere emner:

– Det er ganske mange lektorstudenter og ferdigutdannede lærere og lektorer som tar opp fag for å kunne undervise i norsk. Jeg har blitt bestevenn med lektorstudentene, og det er spennende at det er så mange ulike innfallsvinkler til de samme emnene.

Fin fleksisbiltet på nettstudiet

Nettstudier gir deg mulighet til å studere hjemmefra og til å tilpasse studiene til din egen timeplan. Du kan også velge å ta studiet på deltid. Undervisningen er dels i form av webinarer og kollokviegrupper og dels i form av digitale ressurser som innleste forelesninger og øvingsoppgaver.

Hvis du ønsker å bli bedre kjent med medstudenter og forelesere kan du velge å delta på samlingene i Bø opptil to ganger i semesteret.

– Jeg har hatt fokus på å jobbe hardt med studiene, men samtidig drive med ting jeg brenner for, sier Balsharan Kaur som tar bachelor i statsvitenskap.  Foto av henne

– Statsvitenskap lærer meg om verden og norsk politikk

– Jeg valgte å studere statsvitenskap fordi det lærer meg mer om verden og norsk politikk, sier Balsharan Kaur som tar bachelor i statsvitenskap.