Når dagene blir lysere og lysere frister det kanskje å nyte sola istedenfor å lese til eksamen? Da gjelder det å konsentrere seg og gjøre det du skal for å bli godt forberedt til eksamen!

Kristina studerer barnevern ved campus Porsgrunn. Hun gir deg 12 smarte tips og råd for å være best mulig forberedt til muntlig eksamen.

12 eksamenslesetips

1. Liste

Lag en liste med det du vil gjøre før eksamen – mens du lager listen får du en oversikt over hva du skal gjennom av pensum og det gir deg en fantastisk følelse å krysse ut punktene etter hvert som du er ferdig med dem.

2. Lag en plan

Lag en overordnet plan med tydelige delmål. Den store oppgaven «lese til eksamen» blir på denne måten en overkommelig oppgave. En god plan hjelper deg dessuten med å ta ett skritt av gangen. Du vil oppdage at du får gjort mye før selve eksamensdagen

illustrerer tips nr 3 til eksamen: bruk fargekoder

3. Fargekoder

Bruk fargekoder når du markerer tekst. Kristina bruker tre farger; en på kilder, en på begreper og en tredje på viktige poeng.

4. Musikk

– Jeg liker å høre på musikk mens jeg leser, sier Kristina.

Hun anbefaler å høre på musikk uten tekst, fordi det øker konsentrasjonen.

5. Ta pauser

Legg inn noen pauser, slik at hodet får koble av innimellom; gå en tur, drikk en kaffe i sola eller slapp av på sofaen noen minutter. Pauser gjør at du kan lese mer konsentrert når du leser og det tar lenger tid før du blir sliten.

6. Emneplan

Les gjennom emneplanen og merk deg begrepene i den.

• Dette støttes også av Ranveig i vårt karrieresenter. Les hennes eksamenstips her

7. Del

Del med andre studenter! En god delingskultur mellom studenter letter arbeidet for alle. Del gjerne tankekart, notater, sammendrag eller presentasjoner.

8. Forelesningsnotater

Gå gjennom forelesningsnotater og PowerPointer fra forelesningene. Dette er en fin måte å repetere pensum på, og du vil se hva foreleserne legger vekt som er vesentlig å få med seg før eksamen.

9. Arbeidskrav

Les gjennom arbeidskrav og oppgaver du har gjort i løpet av semesteret. Det gir både en fin repetisjon og påminnelse på hva du har jobbet med.

10. Belønning

Når du er ferdig med en oppgave, gir du deg selv en belønning. Som en ekstra pause, god kaffe eller kanskje en sjokolade?

Tre studenter som pugger pensum

Slik lærer du pensum best

– Ikke stol på hukommelsen. Gjør notater, lær deg digitale verktøy og diskuter mye med studiekameratene.

11. Tankekart

Lag tankekart, gjerne flere tankekart, anbefaler Kristina. Du kan for eksempel dele det inn i begreper og emner eller temaer

12. Snakk sammen!

Det er lurt å snakke med andre studenter om eksamensstoffet.

Da ønsker vi deg lykke til på eksamen!