Du vet du vil studere, men det er et hav av studier å velge mellom. Hvordan skal du klare å ta det riktige valget? Vi prøver å hjelpe deg litt på veien for at du skal ta valget som føles riktig.

1. Kartlegg mulighetene

Det er mye informasjon tilgjengelig, og det er vanskelig å sette seg inn i alt. Let etter utdanningsområdene du er interessert i, og søk så mye informasjon som mulig. Gå i dybden! Hvis du vil studere økonomi og ledelse, må du sette deg inn i hva det vil si å studere nettopp dette faget.

2. Bruk hodet og hjerte

Hvilke interesser har du? Hva er dine styrker og hva motiverer deg? Hva trives du med å holde på med og hvilke verdier er viktige for deg?

Dette er spørsmål det kan være lurt å tenke gjennom når du skal velge utdanning.​ I tillegg vil de fleste vite om utdanningen gir en jobb i framtida. Det kan være vanskelig å spå, men det kan være lurt å sjekke hvordan arbeidsmarkedet har vært i aktuelle yrker særlig der du ønsker å bo.

3. Velg selv!

• Be om hjelp fra foreldre, søsken, venner og andre i yrkeslivet. Vær oppmerksom på at mange har lyst til å påvirke valget ditt, men det er du som skal leve med det. Til slutt blir det viktig å ta et valg, og da bør det være noe du er motivert til å gjøre.
  • Hør podkasten vår om hvordan du tar det riktige studievalget

Trenger du mer innspill til studievalget?

• Utdanning.no er den nasjonale nettportalen for informasjon om utdanning og yrke, med oversikt over det norske utdanningstilbudet.
  • Karriereveiledning.no er en offentlig og kvalitetssikret nettside. Her kan du snakke med en karriereveileder på nett eller telefon, om spørsmål du har knyttet til opplæring, utdanning og jobb.
  • Offentlige karrieresentre - De offentlige karrieresentrene tilbyr gratis karriereveiledning og bistand til jobbsøking til alle over 19 år. Målet er at brukerne skal bli kjent med sine egenskaper, interesser og kompetanse og kunne ta gode og velinformerte valg knyttet til utdanning, opplæring og arbeid.

to studenter ved pc

Ta USNs utdanningstest!

Ta en titt inn i fremtiden med utdanningstesten «Tidstaxi». Kanskje du får noen gode ideer til valg av utdanning?

Hvem kan jeg spørre ved Universitetet i Sørøst-Norge?

Vurderer du studium ved USN og har snevret inn valget litt, så har vi har studieveiledere på alle våre studier. De kan svare på dine spørsmål på e-post og telefon. Du finner kontaktinfo på studietilbudssidene.

På studietilbudssiden finner du også kontakt info til opptakskontoret vårt, som svarer på alt om og rundt opptak.

Du kan spørre studentene våre på facebook.com/DiscoverUSN.

Studentene våre kjenner studiestedene våre godt. De vet hvordan det er å studere ved USN, og de kjenner til hvordan livet rundt studiene er.

Kilde: utdanning.no, karriereveiledning.no kompetansenorge.no