I starten er det både spennende og gøy å flytte hjemmefra, men plutselig kan følelsen av å savne familie, mamma og pappa, kanskje ta litt overhånd.

Bruker du mye tid på å gruble og bekymre deg for hvordan dette skal gå? Hva gjør du når hjemlengselen kommer snikende? Hva gjør du hvis du føler deg ensom?

Du er ikke alene om å føle det akkurat sånn.

– Det er helt naturlig å få hjemlengsel innimellom, det gjelder oss alle. Som student som flytter for seg selv for første gang, er det ikke uvanlig at du kan føle deg usikker og kjenne på presset om å klare deg helt selv, sier Hanne K. Bratland.

Hun er avdelingsleder i helsetjenesten til Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge, SSN Helse. De har erfarne psykologer og samtaleterapeuter på alle campusene, og døra er åpen for alle studenter. Ingen spørsmål eller temaer er for små eller store.

– Hvis ensomheten er – eller er på vei til å bli – overveldende, kan det hjelpe å snakke med noen om hvordan du har det.

Ikke sitt inne på hybelen – bli med!

Vi på USN er opptatt av at du, og alle våre studenter, skal få et godt studentliv. Vi samarbeider med SSN for å skape trivsel i livet rundt studiene.

Samia Mansori på 23 år flyttet for seg selv for første gang som fersk student i 2019. Hun studerer i Kongsberg for å bli optiker, og leier en leilighet midt i byen sammen med en annen jente.

– Jeg har bodd hjemme hele livet, og merket fort at mamma ikke var her, for å si det sånn, sier hun.

– Det er mer sosialt å bo sammen med flere. Om du bor alene, er det viktig at du kommer deg ut og møter andre, ikke bli sittende alene inne på hybelen.

For å unngå at du skal føle deg ensom eller at hjemlengselen tar helt overhånd, sier Samia at det er mye opp til deg selv. Hun råder deg til å være åpen, si hei og bli med på ting.

Nærbilde av Samia som ser i kamera mens hun spaserer

Fadderuka i starten av semesteret er også bra å bruke til å bli kjent med andre, råder Samia. Og når hjemlengselen kommer snikende?

– Jeg har følt på hjemlengselen selv, savner familien og gleder meg til å se dem igjen. Men sosiale medier hjelper, ha kontakt med venner og familie på for eksempel Snapchat og ringe hverandre på Facetime. Da føles tiden kortere til vi møtes.

– Negative tanker er normale tanker

SSN Helse har samtaleterapeuter og psykolog tilgjengelig uansett om du trenger en kort prat eller flere samtaler. Tilbudet er gratis og de har selvsagt taushetsplikt.

Temaer kan være stress, angst, depresjon, ensomhet, problematisk forhold til kropp, avhengighetsproblematikk, familiære eller relasjonelle utfordringer, manglende motivasjon, eksamensangst.

– Negative tanker er normale tanker. Hos oss kan du få hjelp med å forstå hva som ligger bak det du opplever, endre på tankemønstre og utvikle et mer avslappet forhold til å møte folk.

– Dette vil kunne øke selvtilliten din og kanskje motvirke ubehag i sosiale situasjoner, sier Hanne.

USN har også en egen studentprest, Pernille Astrup, som har tid og taushetsplikt. Ingenting er for stort, og ingenting er for lite.

– Kjære studenter på alle campuser, ikke nøl med å ta kontakt for en samtale på telefon eller skype hvis livet kjennes litt overveldende akkurat nå, sier Pernille. – En prat bidrar ofte til både ro og overblikk. Det kan være godt når hverdagen kastes rundt på.

7 tips for å unngå hjemlengsel og ensomhet

1. Vær åpen, si hei og smil til folk som du går forbi på campus. Prøv å snakke med dem du sitter ved siden av på forelesning. Foreslå å ta en kopp kaffe sammen.

2. Ikke bli sittende inne alene på hybelen. Delta på arrangementer hvor du har muligheten til å bli kjent med andre som har felles interesser. Velg å delta på aktiviteter som du virkelig er interessert i, for eksempel kulturarrangementer, idrett eller frivillig arbeid.

3. Bruk Fadderuka som arrangeres ved studiestart til å bli kjent med nye folk.

4. Hvis du har lyst til å gå på konsert eller se en film, men ikke har noen å gå sammen med, gå uansett. Kanskje treffer du andre i samme situasjon?

5. Hold kontakten med venner og familie på sosiale medier. Det korter ned tiden til du møter dem igjen.

6. Prøv å ikke være for kritisk til deg selv. Husk at det å bygge ekte og varige vennskap ikke skjer over natten.

7. Vi alle er forskjellige! Noen er mer komfortable i en-til-en situasjoner, mens andre foretrekker å være i grupper. Hva foretrekker du? Prøv å finne folk som har like interesser som deg. Selv om det ofte kan virke sånn, liker ikke alle å feste eller har interesse for idrett.

Flytta hjemmefra for første gang? Tips til den nyinnflyttede studenten

Er du fersk student som nettopp har flyttet for deg selv, kan det være lurt å ta med deg noen tips til hybellivet. Vi gir deg listen med gode råd.