Skal du på jobbintervju, men redd for å feile og si noe du ikke burde? Da gjelder det å være godt forberedt!

– Jobbintervjuet er den sjansen du har til å presentere kompetansen din, motivasjon for stillingen og hva du kan tilby som kollega og medarbeider på arbeidsplassen, sier rådgiver Guro Johansen.

– På jobbintervju er det viktig at svarene du gir er i tråd med hva du faktisk tenker om din egen kompetanse og egenskaper.

– Eksemplene du gir må du hente ut fra din egen erfaring – ellers blir du lite troverdig og klarer ikke å skape tillit, sier Guro.

Slik gir du et godt førsteinntrykk

Førsteinntrykket teller mye, så tenk gjennom hvordan du fremstår både med hva slags klær du har på deg, kroppsholdningen din, håndavtrykk og stemmeleie.

– Tiden du har til å gi et positivt inntrykk er knapp på jobbintervjuet, så det er lurt å sette alle kluter til, sier Guro.

– Intervjuere er bare mennesker, de er like svake for sjarm som deg og meg, så kjør på og bruk sjansen din godt!

Illustrasjonsfoto hvor en dame intervjuer to mennesker

Når du stiller godt forberedt på intervjuet, viser du arbeidsgiveren at du er interessert og motivert for stillingen.

Kjenn din kompetanse og husk at arbeidsgivere ser etter mer enn dine faglige kunnskaper og erfaringer.

Disse spørsmålene kan du få på jobbintervju

Du bør øve deg på hva du skal svare på spørsmål som du kan få på jobbintervjuet. Her er bare noen eksempler på hva du kan bli spurt om:

• Kan du fortelle litt om deg selv? (hold deg til utdanning og jobb her!)
  • Hva vet du om stillingen/ denne arbeidsplassen? (vær forberedt!)
  • Hvorfor har du søkt på stillingen? (vis motivasjon!)
  • Hvorfor skal vi velge deg? (fokuser på kompetanse og relevante egenskaper)
  • Hva er dine styrker for jobben og hva er dine svake sider? (ikke meningen du skal være dønn ærlig om svake sider!)
  • Har du vært involvert i noen konflikter? (Nei!)
  • Hvor ser du deg selv om fem år? (legg deg i tråd med stillingen du søker)

På slutten av intervjuet får du mulighet til å stille bedriften spørsmål, som du også bør ha klart på forhånd.

9 tips for et godt førsteinntrykk og jobbintervju

1. Møt forberedt!
  2. Kom i tide, puss tennene, husk et solid håndtrykk og godt blikk.
  3. Er jobbintervjuet digitalt, sjekk ut at lenken til intervjuet fungerer. Har du ikke brukt Teams eller Zoom før, last ned appene og sjekk at du får koblet deg opp.
  4. Les deg grundig opp på arbeidsgiver og sett deg inn i hva som kreves av stillingen, slik at du kan briljere med hvordan dine kvalifikasjoner og ferdigheter passer til arbeidsoppgavene.
  5. Slå av mobilen.
  6. Kle deg pent, heller litt for pent enn for uformelt
  7. Dropp sigaretter, makrell i tomat og lignende duftbomber før du går til intervju.
  8. Kjenn din kompetanse og forbered deg på å gjengi din historie. Hvem er du? Hvorfor har du søkt på stillingen? Hvorfor skal de ansette deg? Hva er dine mest fremtredende egenskaper og hvor har du potensiale for forbedring?
  9. Pust med magen! Overbevis deg selv om at dette går bra, da blir du mer avslappet på intervjuet.

På jobbinervjuet har du knapp tid på å gjøre et godt førsteinntrykk. Husk et fast håndtrykk, blikkontakt og smil!

Student på intervju

Nyutdannet og klar for jobb? Slik får du drømmejobben

Lurer du på hva som venter deg som nyutdannet i arbeidslivet? Er du jobbklar? Ikke stress, vi har tipsene du trenger!