– Det kan være lurt å tenke på hva du har lyst til å drive med etter studiene. Hva slags jobb kunne du tenke deg? Vil du for eksempel jobbe alene eller sammen med andre? Vil du jobbe ute eller inne?

Snakk med dem som kjenner deg, venner og familie og hør hva de tenker. Ofte vil du kunne få råd av foreldre eller foresatte. Prøv gjerne å finne ut bakgrunnen for rådene de gir, sier Anne Holm-Nordhagen.

Hun er universitetslektor på USN og programkoordinator for universitetets master i karriereveiledning. Anne har jobbet som lærer og rådgiver i videregående skole i 10 år. Nå er hun fast ekspert i USN-podden «Hva skal jeg bli - og hvordan skal jeg bli det?»

Her gir hun gode råd til deg som lurer på hva du skal gjøre etter videregående.

Bra nettsteder for å finne utdanning

– Det finnes gode sider på internett som kan hjelpe deg med å finne det studiet som kan passe for deg.

• Samordna opptak er ikke bare en søknadsportal. Det er også et bra sted for å få oversikt over studietilbud over hele landet.
  • Utdanning.no har også veldig mange bra verktøy, og kan blant fortelle deg om hvilke muligheter for jobb som de forskjellige studiene gir, forteller Anne.

Test ut arbeidslivet

Anne anbefaler også å teste ut arbeidslivet for eksempel gjennom sommerjobb. Det kan fortelle deg litt mer om hva slags type arbeid du trives med. For det er lurt å tenke litt fremover når du skal velge utdanning.

– Hvor skal utdanningen føre deg? Snakk også med folk du kjenner og andre i familien din om jobbene deres.

Ungdom som hører på podkast hva skal du bli og hvordan skal du bkli det.

Hvordan vet du hva du skal bli?

Hør podkasten: «Hva skal jeg bli og hvordan skal jeg bli det?»