Vi vokser opp med spørsmålet, men finner vi noen gang svaret? Når er vi egentlig stor? Når bestemmer jeg meg? Hvordan blir jeg egentlig noe som helst?

Det er et rosekratt av spørsmål, dette å finne ut hva vi  vil gjøre resten av livet. Og det menes jo ikke egentlig noe annet enn det litt mer ufarlige spørsmålet «hva kan du tenke deg å jobbe med?» eller oversatt til vårt spesialområde «hvilken utdanning har du lyst til å ta?».

Det er lov å ikke vite

Først og fremst – slapp av! Ta et dypt pust, fyll lungene godt og slipp skuldrene ned. Å velge hva du vil studere, er bare steg nummer én. Og det er ikke sånn at bordet fanger. Nei, her er det mer enn lov til å ombestemme seg eller bygge videre med noe litt annet enn først planlagt.

Hvis du føler deg stressa, usikker og dårlig forberedt på å skulle velge ut stien for resten av livet, så er du ikke alene. De fleste lurer fortsatt litt på hva de skal bli når de «blir store» uansett hvor store de er.

Hva er jeg interessert i?

Kanskje er det noe med dette veldig konkrete som gjør det vanskelig. At du får t-skjorte med politi-trykk på brystet hvis du vinket til politibilen som kjørte forbi. Eller et fullt snekkerbelte med miniatyr-verktøy hvis du hjalp til å skru inn én skrue som liten. At det går direkte fra den minste interesse til yrke.

Men du trenger ikke vite fra du er barn hva du skal bli når du blir stor, mer hva du vil holde på med. Er du mer interessert i mennesker enn teknikk? Kanskje du vil komme til bunns i ting, eller er du den aller beste i verden til å forklare ting?

Begynn i det små. Hva liker du å holde på med, hva er du god på? Det er lov til å ringe en venn! «Hallo ja. Du, hva er best med meg?».

Sånn velger du riktig utdannelse

Det er et par klisjeer som gjelder. Det er klart du må følge hjertet ditt. Gjør det du har lyst til, drømmer om, det du ønsker deg, ta en sjanse. Videre kan det være fint å se hvilke jobber fremtiden faktisk trenger.

• Hva kommer vi til å drive med når du er ferdig utdannet?
  • Hvilket felt ønsker du å være med på å bygge?
  • Gjør litt detektivarbeid på hvilke jobber som etterspørres, hvilke nye jobber som dukker opp.
  • Mest sannsynlig finnes det tonnevis av jobber du ikke engang er klar over at eksisterer.
  • Vi hjelper deg gjerne med å lete dem opp.

To studenter som diskuterer hva de skal studere

Du har kanskje ikke tenkt utdanningsvalg på denne måten før

Hva skal du bli når du blir stor? Få tips til det store utdanningsvalget.

Det er lov å prøve (og å feile)

Noen ganger velger blir ikke valget helt som du hadde sett for deg. Det er ingen angrerett akkurat på studievalg, ikke mulig å levere tilbake etter tretti dager dessverre. Men det betyr ikke at du ikke kan prøve og feile.

Alle studiepoeng du får, er gode studiepoeng som du mest sannsynlig kan bruke til noe annet senere. Selve erfaringen med å studere er også gull verdt, mange sier til og med at du trenger et helt studieår på å skjønne hvordan studere. Dessuten er vi som universitet tett koblet på arbeidslivet slik at du faktisk får testet ut det du tror du vil bli.

Lærerstudenter får stå foran klasserom med støtte fra veiledere og kjenne på hvordan det føles, for eksempel. Og hvis det ikke føles riktig, så vet du jo i hvert fall det.

Bilde av lærersituasjon