– Det viktigste spørsmålet er kanskje ikke hva skal jeg bli, men hvem er jeg, sier Anne Holm-Nordhagen.

Hun er universitetslektor på USN og programkoordinator for universitetets master i karriereveiledning. Anne har jobbet som lærer og rådgiver i videregående skole i 10 år. Nå er hun fast ekspert i USN-podden «Hva skal jeg bli - og hvordan skal jeg bli det?»

Her gir hun gode råd til deg som lurer på hva du skal gjøre etter videregående.

– Det er lurt å starte med å tenke etter hvem du egentlig er som person, sier Anne.

Men å vite hvem man er, kan jo være vanskelig selv for en som er godt voksen. Hvordan finner man ut mer om hvem man er? Hvem snakker man med? Og hvor dypt skal man egentlig gå i seg selv? Må man til psykolog?

– Neida, det trenger du nok ikke, men snakk med de som kjenner deg, som familie og venner. Prøv å ta et skritt tilbake og se innover i deg selv. Du kan også prøve å analysere deg selv i ulike situasjoner. Hva mener du for eksempel om sakene i nyhetene? Ta stilling til ting. Hvem er du ellers, når du er sammen med venner, på skolen og når du driver med aktiviteter på fritiden?

Senk skuldrene og slapp av!

Anne anbefaler også å ta i bruk verktøy som finnes tilgengelig, som tester og kartlegginger. Men være oppmerksom på at disse ikke er en fasit på deg. Du kan også be om veiledning fra rådgivere og karrieresenter, sier Anne.

Hennes råd er å senke skuldrene, og være klar over at det valget du tar i dag ikke vil gjelde for resten av livet. Det er mange muligheter til å skifte retning underveis.

– Bestefaren din hadde sikkert samme jobb hele livet. Foreldrene dine har kanskje byttet jobb underveis, og du som er ung i dag må nok regne med at mye vil forandre seg i løpet av den tiden du er i yrkeslivet, sier Anne.

– Det kan være vanskelig å sette konkrete mål for en vei vi ikke aner hvor går, sier hun.

I podden snakker hun også om å bruke hodet eller hjertet, når du skal tenke på utdanning. Rådet hennes er å bruke begge.

Heidi Åsheim - illustrerer å høre på podkast – Denne podkasten er et godt valg for å orientere deg i jungelen av studier, mener Heidi som nå er student ved USN.

Drømmen er kanskje å kaste deg inn i det du synes er mest interessant og brenner for (hjertet).  Da kan det være greit å ta en liten sjekk samtidig på om det er mulig å leve av det, og om det finnes jobber du kan søke på (hodet).

to studenter ved pc

Ta USNs utdanningstest!

Ta en titt inn i fremtiden med utdanningstesten «Tidstaxi». Kanskje du får noen gode ideer til valg av utdanning?