Kjøkkensjef Simon Hogstad har gode tips til deg som er ny student med ansvar for eget budsjett og matlaging. Spisestedene som Simon er sjef for har faktisk fått toppscore av USN-studentene.

Nederst i artikkelen får du et par av hans oppskrifter på suppe. Og suppe, ja, det bør du spise mer av, sier Simon.

I Haspa Café, som drives av Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN) på campus Kongsberg, er spicy tomatsuppe og gulrotsuppe faste innslag på menyen.

Vær mer kritisk

– Ikke legg listen for høyt, og i hvert fall ikke hvis du har små barn. Det er bedre å lage noe enkelt flere ganger så man lærer det, sier Simon.

Han oppfordrer deg til å være litt mer kritiske til de tipsene du får fra dagligvarekjedene og diverse opplysningskontorer som byr på oppskrifter.

– Det finnes så mange tips der ute, og ikke alle er nøytrale. Et eksempel er matprat.no, som er gjennomsponset av kjøttindustrien. Deres porsjonsmengder henger ikke på greip. Du kan klare deg med mye mindre kjøtt.

– Bruk norske råvarer

Simon er opptatt av at vi bruker norske råvarer, og det er et prinsipp han følger når han handler inn til egen familie, og til Haspa Café. Han kjøper norsk kjøtt, norske poteter, norske gulrøtter, norske tomater. Og aller helst prøver han å finne råvarer som ikke har reist for langt.

– Det handler mye om å tørre å prøve å lage mat selv. Vi ser studenter som har et høyere forbruk på å kjøpe mat hos oss, enn mange av dem som har jobb her. Noen kommer innom og handler tre ganger om dagen.

Kjøkkensjef Simon Hogstad er opptatt av at vi bruker norske råvarer, og det er et prinsipp han følger når han handler inn til sin egen familie, og til Haspa Café på campus Kongsberg. Foto av Simon på kjøkkenet
Simons tips til smart mat under studiene

1. Lag maten selv – utvid matkunnskapene dine og prøv nye ting! Er det mangel på kunnskap, er poser fra Toro lov.
  1. Spis mer grønnsaker. Det er sunt, og dessuten er grønnsaker mye, mye rimeligere enn kjøtt. På Haspa Café brukes mye gulrot og søtpotet (begge har god holdbarhet i kjøleskapet).

2. Vær mer kritisk til tips og oppskrifter fra de som gjerne vil tjene penger på at du handler produktene deres.

3. Utnytt all maten du allerede har kjøpt. Se i kjøleskapet før du lager handleliste. Ikke kast halve paprikaen etter fredagstacoen.

4. Lag mindre porsjoner. Beregn heller litt mindre mat til middag, og spis kveldsmat. Hvis det blir for mye, ha det til lunsj dagen etter, eller som restemiddag.

5. Lær deg å lage gode supper. Det er næringsrikt, rimelig og du får utnyttet det du har i kjøleskapet. Ha gjerne litt godt brød ved siden av. Har du gulrotsuppe, kan du rive gulrot og ha i en skål.

6. Hvis du bor alene, inviter noen på middag og håp at du blir invitert tilbake. Det er ikke mer jobb å lage mat til tre enn til en. Og med mye grønnsaker, er det ikke særlig dyrere heller.

7. Skaff deg appen To Good To Go. Da kan du handle billig mat som ellers ville blitt kastet. Alle kafeene til studentsamskipnaden bruker denne

8. Inviter mamma og pappa på besøk av og til, så er kanskje kjøleskapet fullt når de reiser. Også er det hyggelig å treffes. Simons svigerfar kommer alltid med egg, så det kjøper han aldri.

9. Ikke gå på butikken hver dag, og kjøp forskjellige varer i forskjellige butikker. Ikke lås deg til en kjede. Lavpriskjedene kan være greie til det du bruker mye av, men det er ikke der du finner inspirasjon til å prøve noe nytt.

Tre studenter som pugger pensum

Slik lærer du pensum best

– Ikke stol på hukommelsen. Gjør notater, lær deg digitale verktøy og diskuter mye med studiekameratene.