Det er krevende når det meste av strukturer forsvinner og du må lage deg nye kart med litt mer ukjente veier mot læringsutbyttet. I tillegg sitter du kanskje alene på studenthybelen, eller hjemme sammen med foreldrene dine eller du er bekymret fordi noen du er glad i er i en utsatt gruppe.

Selvdisipling og planlegging er viktig

Det er lett å kjenne fortvilelsen komme, og i den situasjon vi er i kan du kanskje oppleve at motivasjonen ikke er på topp. Evnen til selvdisiplin og planmessighet er ulikt fordelt mellom oss, og dette får vi testet nå. Kanskje kan du bruke denne tiden til å bli litt bedre kjent med deg selv på dette området? Og kanskje det bare er noen små grep som skal til for at du skal føle deg motivert og klar for eksamen?

Live Rykkje Lindgård og Ranveig Marie Hvit jobber ved studentstøtte og karrieretjenester ved USN, og har fått høre om noen utfordringer studentene har møtt etter at koronakrisen traff oss i midten av mars. De oppfordrer deg til å fokusere og ta kontroll på det du kan kontrollere.

Det er mye usikkerhet rundt oss nå, og fremtiden kan virke mer uklar enn for noen måneder siden. Men det finnes håp i hengende snøre. Og husk, du er ikke alene. Alle har det litt annerledes på sin måte.

Live og Ranveig i skypemøteTrenger du noen tips til å mestre hverdagen? Ta kontakt med Live eller Ranveig, eller noen andre ved studentstøtte og karrieretjenester. De stiller på skype, teams eller zoom...

Råd for å mestre hverdagen - og eksamen

Live og Ranveig har samlet noen råd for de siste ukene frem mot eksamen, så finn frem planleggeren i deg og start!

Emneplanen

Bruk emneplanen bevisst for å finne ut hva de konkrete læringsmålene din er. Hva er det faktiske læringsutbyttet du skal oppnå dette semesteret? Se på forelesningsnotater og bruk disse sammen med emneplanen til å lage deg en god oversikt over hva du skal kunne. Et tankekart kan hjelpe deg med å se hva du skal lære i hvert emne.

Tankekart

Et tankekart er en fin og personlig måte å få god oversikt over stoffet på. De er morsomme å lage, og med farger og symboler er det lettere for deg å huske de ulike kunnskapsområdene. Det å samle alt på et sted kan gi deg en følelse av å ha kontroll!

student som tegner tankekart

Mål

Måloppnåelse er selve maten for motivasjon. Når du har nådd et mål opplever du mestringsfølelse og alt blir så mye lettere. Sett deg et hovedmål og stykk det ned til delmål slik at du har et tydelig mål hver eneste dag. Slik vil du legge til rette for gode mestringsfølelser underveis i lesinga. Ingenting er som å nå et mål. Dersom du synes en dag gikk litt dårlig, nullstill så godt du kan før neste dag starter.

Læringsmetoder

Finn ut hvordan du lærer best. Her er det store individuelle forskjeller. Noen tenker best alene med notater og tankekart, mens andre kan synes det er fint og nyttig å dele med andre studenter og lytte til deres kunnskaper. Vi oppfordrer deg til å ta kontakt med medstudenter for en digital kunnskapsdeling om dette er noe du savner nå.

Repetisjon

Repetisjon er kongen! Allerede etter en time er ca 55 % av det vi har lært glemt bort. Fallkurven er heldigvis ikke så bratt for hver time, men etter to dager er faktisk 70 % glemt. Det er derfor lurt å kjøre intervalltrening for hjernen. Tankekartene er veldig gode hjelpere på dette. Her kan du kjapt minne deg på stoffet og assosiere deg fram.

Affirmasjon

Gi deg selv positiv selvsnakk. Dette er helt essensielt, og spesielt i disse dager da du kanskje føler deg litt utrygg på om du er god nok til eksamen. Affirmasjoner er setninger som er formulert slik at de oppleves som en realitet. For eksempel, «jeg er rolig og godt forberedt til eksamensdagen».

Gode rutiner

Når man er hjemme hele dagen er det lett å stå opp litt senere og subbe rundt i pysjen hele dagen. Å lage en god rutine for dagen er viktig for hode og kropp. Pleier du å ta en kaffe med venner og studenter? Gjør det digitalt! Oppfordre dine medstudenter til å møte deg 0830 for en kaffe hver morgen. Slik forplikter du deg til en morgenavtale hvor dere kan si hei og dele hverandres mål for dagen.

digitalt kaffemøteStart dagen med et digitalt kaffemøte. Hold på rutinene og snakk med medstudenter.

Hold deg i form

Sørg for hvile, søvn, sunt kosthold og trening. Er du sliten i hodet eller kjenner du det gjør vondt i nakken? Ta deg en joggetur, ta deg en styrkeøkt på verandaen, finn en yogtime på Youtube eller bare gå deg en tur. Hodet ditt trenger at kroppen henger med!

Og husk FUDS: Fritid Uten Dårlig Samvittighet.

Legg inn pauser hvor du gjør noe du liker godt. Belønn deg selv underveis. Og sørg for har noe du gleder deg litt ekstra til å gjøre når eksamen er over.

Utsett storrengjøringa

Når du har hjemmekontor er det lett å plutselig starte med aktiviteter som tar tid. Legg til side det du strengt tatt kan gjøre etter eksamen, som storrengjøring, å rydde i skapet eller male en vegg eller to. Det kan du gjøre i etterkant. Tenk at koronatiden i det minste sørger for at du ikke kan la deg friste av så mange arrangementer som skjer utenomhus som konserter, kino og fester.

Hjemmekontor med barn?

Om du sitter med barn rundt deg, forsøk å strukturer dagen på en måte som passer greit for dere alle. Vi har lagd en egen liten film for deg som studerer hjemme med barn. Kanskje finner du noen ekstra tips der. 

Fortsatt på hæla?

Trekk ut essensen som nevnt over - lag deg enkle oversikter - forhold deg til gamle eksamensoppgaver og sensorveiledninger. Jobb deg gjennom disse og se de røde trådene i faget. Bruk tankekart! For mange kan det å sitte i grupper å snakke om fagets tematikk være til god hjelp! Støtt hverandre! Om du kjenner dette er mer til stress enn nytte; trekk deg tilbake og tenke gjennom hva du kan, gi deg selv støtte på det du har gjort i dette semesteret. Om du kjenner at du har gjort alt for lite; ta lærdom av det og jobb mer strukturert i neste semester

Eksamensrådene som gjør deg skjerpa – og et par som kanskje gjør deg litt irritert

Her er eksamensrådene som gir deg god søvn – og et godt hode.