Barnevernsstudent Heidi Åsheim er ikke i tvil om hva som er det beste med å være student: At dagene er så varierte.

Det skjer mye sosialt på campus, og det er lett å bli kjent med folk. Friheten ved at du har valgt studiet selv, er også en sterk motivasjon.

Heidi sier overgangen fra videregående til universitet ga henne noen overraskelser.

– Jeg grugledet meg til en ny hverdag etter videregående. Vi har studiedager, og noen dager bare fire timer skole. Det gjør at man må ta mye ansvar. Det er opp til deg selv om du vil møte opp eller ikke, mens videregående skole har fraværsgrensa, forklarer Heidi.

– Det beste er at få dager er like!

Heidi er god til å disponere tiden, og sjonglerer studier med både jobb og sosiale aktiviteter.

– Hverdagen som student er veldig fri. Hvis du disponerer tiden din godt, kan du delta på forelesninger, være med på ulike sosiale arrangementer og ha mulighet til å ha en deltidsjobb ved siden av studiene. Jeg studerer 100 %, har fire deltidsjobber og tid til et sosialt liv ved siden av.

Fire deltidsjobber høres voldsomt ut, men Heidi forklarer at hun vanligvis ikke jobber mer enn 12 timer i uka.

– Jeg jobber som trivselsvert i studentboligene til SSN, er studentvakt på biblioteket og studentambassadør for USN. I tillegg er jeg ringevikar for skole og barnehage. Vanligvis jobber jeg 12 timer i uka, men i perioder opp mot 20 timer.

Heidi Åsheim utenfor campus Porsgrunn

Kan ta tid å velge rett studium

Selv om Heidi er sikker på at hun har valgt rett studium, traff hun ikke blink på første forsøk.

– Rett etter videregående skole startet jeg på et studium i Oslo, for deretter å bytte over til USN ved campus Porsgrunn. Først studerte jeg pedagogikk, deretter grunnskolelærer 1-7, før jeg høsten 2021 startet på en bachelor i barnevern, forklarer hun.

– Jeg er veldig glad for at jeg turte å bytte retning, selv om jeg var litt skuffet over meg selv for at jeg ikke valgte riktig første gangen. Mitt beste tips er rett og slett: bare hopp i det! Kanskje du velger rett første gang, eller andre eller tredje.

Sosialt nettverk viktig

Vi ber Heidi fortelle oss hva som er de tre viktigste tingene for at hun skal trives i studenttilværelsen. Ikke overraskende fremhever hun det sosiale studentnettverket i og rundt klasserommet.

– Godt klassemiljø, hyggelige forelesere og støttende nettverk er helt klart det viktigste for min trivsel.

– Jeg ble litt overrasket over at det er så stor aldersforskjell på noen av de jeg studerer sammen med, men til tross for dette var det enkelt å finne noe vi har til felles og bli kjent. Du kan velge dine egne venner - både på tvers av studier, i kollektivet og i andre sammenhenger. Det er gøy å få venner fra flere steder i landet!

Heidi er opptatt av å engasjere seg i det som skjer på campus, både faglig og sosialt. Derfor lurer vi på om hun har noen gode tips til fremtidige studenter som ønsker å bygge seg et godt nettverk?

– Vær åpen for å bli kjent med nye mennesker, by på deg selv og ikke vær redd for å hilse på andre mennesker. De er garantert like nervøse som deg! Ikke glem studiene midt oppi alt det sosiale. Unngå skippertak, og jobb jevnt. Ikke følg strømmen, men gjør det DU selv har lyst til, avslutter Heidi.

Tor Olsen på campus Vestfold

Fra videregående til universitet

10 gode råd for å mestre hverdagen når du går fra elev til student.