Klarer du å benytte deg av god studieteknikk når alt er digitalt? Hvordan holde motivasjonen oppe gjennom et langt semester? Her deler ekspertene våre sine beste tips for digital studieteknikk.

Aller først! For å være godt rustet til en ny dag med studier, husk:

• Stå opp i god tid.
  • Stell deg og kle på deg vanlige klær.
  • Spis en god frokost selv om det tar fem minutter å koble opp Zoom.
  • Vær en aktiv student.

– Jeg prøver å glemme den digitale biten av ordet. Forelesning er forelesning og krever like mye av deg om den er digital eller ei. Jeg omstiller meg fra at det er annerledes enn fysisk oppmøte, sier student Malin Syverud.

Delta aktivt som student

Hun går siste året av bachelorstudiet i markedsføringsledelse. Underveis har Malin klart å finne en god studieteknikk som fungerer i en digital hverdag.

– Et godt tips er å ikke bare la forelesningen gå i bakgrunnen mens du gjør andre ting. Da får du ikke med deg noe, sier Malin.

– Koble gjerne forelesningen opp mot TV-skjermen og delta. Det gir en liten følelse av å være tilbake i auditoriet ved fysisk undervisning.

Malin tror ikke digital undervisning vil forsvinne etter pandemien, men at fremtiden byr på en kombinasjon med fysisk undervisning.

– Det aller meste er på vei til å bli digitalisert, enten det er shopping, sosialt liv, bøker, spill eller undervisning. Under pandemien har flere skoler og universiteter sett de digitale mulighetene, men jeg tror ikke på en total endring. Undersøkelser viser jo at det sosiale livet har mye å si for studentenes fremgang og mestring, forklarer Malin.

Student malin som gir tips til digital Studiehverdag

Malin gir deg gode tips for å mestre en digital studiehverdag.

For å holde på et godt miljø og kontakt med lærere og medstudenter du ikke møter så ofte fysisk lenger, råder hun:

– Delta i forelesninger. Spør om du lurer på noe. Det åpner ofte for debatt som er litt mer sosialt enn bare å sitte og høre på samme foreleser. Delta aktivt i gruppearbeid. Og husk å ta pauser.

– Bidra med tips til hverandre og les litt sammen! Ikke bare er det mer sosialt, men får opp motivasjonen litt også.

Les pensum godt

Førsteamanuensis Jan Erik Grindheim har følgende råd til god studieteknikk som fungerer i en hverdag med og uten pandemi:

– Les pensum godt, bøker og artikler, og bruk digitale læringsplattformer som et supplement hvor du kan hente tilleggskunnskap, alternative tilnærminger og diskutere med andre. Følg alltid forelesninger selv om de går digitalt og ta notater. På eksamen vil du neppe få et spørsmål det ikke har vært forelest over.

EKSPERTRÅD: – Følg alltid forelesninger selv om de går digitalt og ta notater, sier førsteamanuensis Jan Erik Grindheim.

Om du ikke er helt fornøyd med digital undervisning så langt i studiet ditt, kan Jan Erik fortelle at digital undervisning gir nye muligheter:

• Kan skape møteplasser uavhengig av fysisk tilstedeværelse.
  • Kan bruke intervjuer og filmsnutter for å «være til stede» på steder vi ellers må reise til.
  • Kan møte mennesker som ikke er så lett å få tak i.
  • Enklere å koble på aktører fra arbeidslivet inn i forelesningene.
  • Gode muligheter til internasjonalisering og internasjonalt samarbeid.

• Enklere å utdype og oppdatere informasjon i grunnbøker.

• Studenter kan selv bygge opp kunnskapsbaser gjennom digitale læringsmidler.

– Når jeg gir kurs digitalt og de som hører på deltar aktivt med kamera på, chatter og viser tegn til at de vil snakke, kommer vi ofte ganske nær hverandre og må konsentrere oss mer enn når vi sitter i et auditorium, sier Jan Erik.

– Litt som å dra på studietur til en annen by og ha det gøy sammen når vi lærer, bare at vi gjør dette til en «digital village».

Studietips til en digital hverdag av Grindheim og damsgård

Ekspertråd til en digital studiehverdag av Jan Erik Grindheim og Hilde Larsen Damsgaard

Planlegg dagen og vær forberedt

Vår tredje ekspert er dosent Hilde Larsen Damsgaard som står bak boken Studielivskvalitet. Der beskriver hun hva studenter selv legger vekt på for best mulig læring. Hun råder deg til å planlegge studiedagen som om det er fysisk oppmøte.

– Lag god struktur på dagen og vær forberedt. Følg undervisningen. Ha kamera på for å kunne bidra aktivt til å skape et godt læringsmiljø gjennom selv å delta.

EKSPERTRÅD: – Lag god struktur på dagen og vær forberedt. Følg undervisningen, råder Hilde Larsen Damsgaard.

Hilde mener videre det er smart å delta i studentgrupper, også når møtene foregår på nett. Og jobbe godt med pensum og fagstoff!

– Les, se eller hør på læringsressurser før undervisning for å ha et godt grunnlag og noter i etterkant av undervisningen. Lag avtale med noen om å fortsette diskusjonene når undervisningen er over, løs oppgaver sammen og vær kritiske lesere for hverandre på skriftlige arbeider, sier Hilde.

Tre studenter som pugger pensum

Slik lærer du pensum best

– Ikke stol på hukommelsen. Gjør notater, lær deg digitale verktøy og diskuter mye med studiekameratene.