Fristen for å velge høyere utdanning er 15. april. For mange er det nærmest en umulig oppgave å finne ut hva de skal velge. Som voksen er du en viktig rådgiver og sparringspartner for ungdommen i huset. Ranveig Hvit er rådgiver ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun sier det er viktig at vi ikke sammenligner vårt barn med andres.

– Det er viktig at vi utforsker mulighetene, ved å se på den enkelte ungdoms unike ståsted. Ved å stille spørsmål kan du igangsette bevisstgjørende prosesser som gjør at den unge blir bedre kjent med egne ferdigheter, talenter og ønsker.

Denne praten bør du ta i god tid før fristen. Hensikten er at du skal bidra til å starte en prosess hvor ungdommen selv reflekterer over sitt fremtidige studievalg og muligheter, sier Hvit.

Personlige verdier: Å gjøre en forskjell

I dag ønsker mange unge å gjøre en forskjell. De vil bidra til en positiv endring eller utvikling. Det gjør at mange studier kan være aktuelle.

Du kan stille spørsmål som: For hvem eller hva er det du ønsker å utgjøre en forskjell?

Andre spørsmål kan være:

• Hva er det som er viktig for deg?
  • Hvem er ditt forbilde?
  • Hva kunne du ønske å forbedre?

Trygghet: Geografi og studiested

Vi er alle forskjellige. Noen vil gjerne oppleve større byer eller tettsteder, mens andre trives bedre på mindre steder. Heldigvis finnes det studiemuligheter for alle, men det blir viktig å tenke over hvor man vil studere, og om det skal være i Norge eller i utlandet.

Noen forslag til spørsmål kan være:

• Hvor har du lyst å studere? I hvilken by? Hvilket land?
  • Hvordan kan du tenke deg å bo?

Hvilke universiteter eller høyskoler finnes det på de stedene du har lyst til å flytte til?

Romjulsstemning og romjulsprat

Engasjement: For studier og arbeidsliv

Vi som har erfaring fra arbeidslivet, vet at engasjement og motivasjon er viktig for å trives i jobben.

Når vi opplever å bidra positivt og med verdi, føler vi oss som nyttige bidragsytere i samfunnet. Ifølge forskningen er det avgjørende for et godt liv.

Derfor anbefaler vi at du forteller hva som gjør deg glad og stolt over din egen jobb. Noen spørsmål til ungdommen din kan være:

• Hva gjorde deg glad da du var mindre, på skolen og i løpet av videregående?
  • Hva vil du gjøre for å komme inn på studiene du ønsker?

Verdier: Hvilke verdier er viktige for deg?

Vi har alle ulike verdier som betyr mye for oss. For noen er det en verdi å ha en jobb å gå til, mens for andre kan det være å ha en høyere utdanning. Mange har også fritidsinteresser innen idrett, kultur og aktiviteter i lag og foreninger.

Som voksne kan vi gjøre ungdommene våre bevisste på hvilken verdi denne innsatsen har, og at det tar tid, - samtidig som det kan gi masse energi.

Noen spørsmål ungdommen kan reflektere over:

• Hva er det som gjør at du får en mestringsfølelse?
  • Er det noen spesielle øyeblikk som du husker godt og som skapte positive følelser fra barndommen?
  • Er det noen historier som betydde mye? Hva var det som gjorde at dette var så gøy og spennende?
  • Er det penger eller å hjelpe noen andre som motiverer? (Selv om du blir motivert av penger, så kan det hende at ungdommen din motiveres av noe helt annet).
  • Er det kanskje å lære bort noe eller å komme i mål som motiverer?
  • Liker du konkurranser, eller foretrekker du stabilitet?
  • Hva slags mål tør du å sette deg?

Som voksen kan du også dele dine erfaringer fra når du så at barnet ditt kjempet for noe som var viktig. Og du kan forklare engasjementet du opplevde. Det er også viktig å være tydelig på at det er greit å ikke være helt sikker, og at det er fullt mulig å endre på planer etter hvert.

Selv om det oppleves som et endelig og altfor stort valg, blir veien til mens du går. Det kan det hende du kan bekrefte selv, og at nettopp din historie fra da du selv var 18 år kan belyse det. For ble du akkurat det du drømte om?

Hoppende studenter under studiestart i Drammen 2022

8 gode grunner til å velge USN

Det er mange universiteter å velge mellom. Her er gode grunner til å velge USN.