Med egen studentkro på campus, eget studentsamfunn, eget studentidrettslag og studentforeninger som drar på turer i både inn- og utland, er det vanskelig å ikke la seg rive med av campus Ringerikes levende studentmiljø.

– Studentlivet på campus Ringerike vil jeg beskrive som veldig hyggelig, sier Maria Cata.

– Folk er generelt hyggelige og åpne. Dette har nok noe med at miljøet er så mangfoldig, og at det er ikke så stort gjør at du blir kjent med mange, forklarer hun.

– Du vil nok føle på at du kjenner flere på en mindre campus, og det utgjør mye av sjarmen med Campus Ringerike.

– Bli med på fadderuka

Fadderuka er noe av det første du møter som student, og Maria anbefaler deg å gripe muligheten med begge hender.

– Fadderuka er et godt utgangspunkt til å møte dine aller beste venner og klassekamerater du kommer til å henge med i løpet av studieårene. Dette er garantert folk du kommer til å ha med videre i livet, grip sjansen og «join»!

– Mitt råd er å bli med på så mange arrangementer som mulig. Du møter sannsynligvs en haug med flotte folk, som du kommer til å ha det utrolig morsomt med i mange år fremover.

Konsert på fadderuke i Ringerike 2022

Konsert på campus Ringerike under fadderuka. Husk å følge med på fadderukeprogrammet, slik at du får med deg alt som skjer den første tiden.

Linjeforeninger

Som student ved campus Ringerike har du et rikt tilbud av studentorganisasjoner du kan engasjere deg i på fritiden.

– Det finnes en linjeforening for alle studier, finn din, oppfordrer Maria.

– Linjeforeningen gir deg muligheten til å være med på faglige og sosiale aktiviteter. Aktivitetene kan være alt fra nyttige foredrag med tidligere studenter, eller quizkvelder og julebord.

– Det kan være veldig nyttig å bli med i foreningen din, eller å delta på arrangementene, for her møter du også studenter på tvers av årskullene. De mer erfarne studentene kan dele sin kunnskap med deg, noe som er veldig nyttig.

Studentsamfunnet i Ringerike

I tillegg til linjeforeninger finnes det et eget studentsamfunn på Ringerike, som opprettholdes av studentene. Samfunnet arrangerer en rekke arrangementer som Halloween-fest, filmkvelder og skitur til Hemsedal i tillegg til studentkroa på campus – Joker´n.

– Joker’n er stedet å være! Her kan det bli rimelig tett og heftig partystemning, særlig når Studentsamfunnet arrangerer fellesfester for alle studenter. Bunkeren blir til en heftig god kåk!

– Det er viktig å understreke at festene, uansett om det er i fadderuka eller ellers i året, er for alle, også dem som ikke drikker alkohol.

Med alle mulighetene som byr seg, skjønner Maria godt at du som ny student kan oppleve overgangen til studentlivet som overveldende.

– Studietiden kan være ganske intens til tider, så det er naturlig at man bare får lyst til å bli inne på hybelen og slappe av innimellom. Likevel oppfordrer jeg alle til å trå ut av komfortsonen innimellom.

– Husk at du går inn i en periode hvor du kan nyte fullt og helt det å være ung. Gjør deg selv en tjeneste ved å skape en studietid for deg selv som blir full av gode minner.

Studentlivet i Ringerike

– Studentene på campusen er i alle aldre. Det er studenter her som har studert før og funnet ut at de ønsket å studere noe annet, og studenter som startet rett fra videregående. Det skaper en så fin dynamikk, forklarer Maria.

Maria på campus Ringerike

Maria pendler fra Oslo til Hønefoss, og synes det er helt perfekt.

– Jeg pendler fra Oslo til Hønefoss, og det er det mange som gjør. Det som er så fint med å pendle er at du får «the best of both worlds». Du kan bo i storbyen og studere i Hønefoss, som er et litt mer jordnært sted. Hønefoss ligger i Ringerike og byr på masse fin natur. Trollfossen og Kjerraten i Åsa og Ringerikes høyeste fjell, Gyranfisen, er kjempefine turer som du absolutt må få med deg! Er du glad i å gå på langrenn, er Ringkollen et populært skiområde.

Selv om Maria bor i Oslo, er hun ofte med på det sosiale som skjer på og rundt campus.

– Hønefoss by er kjempekoselig, og byr på masse hyggelige barer der studentene samles. Gledeshuset er en av de mest populære.

– Skolen har også masse idrettstilbud både på høy- og lavterskelnivå. Studentsamfunnet har også egne idrettstilbud innen fotball, ski og volleyball som du bør sjekke ut.

Studentidretten i Ringerike arrangerer fotballtrening

Studentidretten i Ringerike arrangerer ulike treninger, som her under fotballtrening i AKA Arena i Hønefoss. (Foto: SiR).