Har du et uoppdaget talent som dataingeniør? Er det kanskje lærer i idrettsfag du bør bli? Eller er du rett og slett den fødte gründer? Hadde det ikke vært fint å kunne ta seg en svipptur til fremtiden for å få svarene på alt du lurer på i dag? Vel, hva om det faktisk er mulig?

Selv om vi ikke har klart å lage noen fiks ferdig tidsmaskin ennå, har vi likevel utviklet et supersmart verktøy som kan gjøre det litt enklere å velge en utdanning og et yrke som passer for deg. Vi har valgt å kalle det en Tidstaxi! Er du klar for en tur?

Tidstaxien er en utdanningstest som er laget for å gi deg hjelp på veien. Det er ingen fasit, og det er bare du som får se resultatet. Du velger selv om du vil dele det med andre – og vi på USN har ikke tilgang til testresultatene dine.

Dette er Tidstaxi

Vi vet at det kan være vanskelig å finne frem til det du lurer på i mylderet av komplisert informasjon om utdanning, studier og yrkesvalg. Det er helt lov å føle seg overveldet! Nettopp derfor har vi utviklet Tidstaxi i samarbeid med unge.

Vi har lyttet til hva folk i din situasjon lurer på, og sett på hvordan vi kan gjøre det enklere å finne konkret informasjon om ulike utdanningsretninger. Dette har vi gjort blant annet gjennom workshops med elever i andreklasse på videregående, der elevene selv har fortalt hva som kan gjøre det enklere å ta de riktige valgene.

Dette sier ungdommene

– Jeg aner ikke hva jeg skal studere eller hva studiene fører til. Det er for vanskelig å orientere seg rundt studievalg.

– Jeg savner informasjon som viser hvilke jobber utdanningen kan gi meg – sammen med informasjon om hvordan hverdagen i akkurat de jobbene ser ut.

Slik fungerer Tidstaxien

Tidstaxien vår er en slags blanding av en personlighetstest og et utdanningsbarometer. Så i stedet for at en haug med utdanningssteder forsøker å fortelle deg at studiene deres er best, gir Tidstaxi deg heller noen konkrete tips til hva som kan passe for deg, basert på hva du er god på – og ikke minst hva du er interessert i.

Kanskje finner du noe du vil studere hos oss, eller kanskje du finner det et helt annet sted i landet? Det viktigste for oss er at du ender opp med å ta et godt valg for resten av livet ditt – og som du ikke angrer på. Prøv Tidstaxien vår i dag! Kanskje får du deg en skikkelig overraskelse?

Episode 2 - velge retning

Dette bør du tenke på når du skal velge utdanning

Det er så mange utdanninger å velge mellom. Hvordan skal du forholde deg til alle tilbudene og all informasjonen som finnes? Hvordan velger du det rette?