Spillheltinnen Lara Croft følger alltid lyset når hun ikke vet hvor veien går videre. Helt naturlig, det. Er alt annet mørkt, går du gjerne mot det du ser. Selv om lys i seg selv er usynlig, gjør lyset det mulig for oss mennesker å se og forstå omgivelser.

Lys spiller en viktig rolle i livene våre, og god belysning påvirker trivselen vår.

– Det er ikke så mange steder det ikke er behov for lys, dersom vi ser bort fra soverommet om natten, sier universitetslektor Are Røysamb, som også er programkoordinator for bachelorstudiet vårt i arkitektonisk lysdesign.

– Som lysdesigner er du med på å skape gode bærekraftige rom vi alle opplever som optimale!

Hva er egentlig lysdesign?

Mange bransjer spør seg selv om hva gjør vi når robotene kommer og om kunstig intelligens vil gjøre oss overflødige. På bachelor i arkitektonisk lysdesign gir det mer mening å lete etter potensialet i fremtidens teknologi.

• Arkitektonisk lysdesign er et felt innen arkitektur, design og ingeniørfag.
  • Utdanningen passer for deg som ønsker å jobbe med interiør og arkitektur, der du spesialiserer deg på estetisk og teknisk lys og belysning.

Illustrasjonsbilde til lysdesign med flott belysning av staselig forretningsbygg i Karl Johans Gate i Oslo

Som lysdesigner jobber du også med teknisk utstyr, tallverdier og andre tekniske deler av faget. Her eksempel på god belysning av staselig forretningsbygg i Karl Johans gate i Oslo.

Som lysdesigner er du med å forme både store uterom og mindre innemiljøer. Profesjonelt utført belysningsdesign handler om alt fra å skape gode og trygge urbane lysmiljøer i parker, gater og torg til belysning i en restaurant eller bar for å skape en bestemt atmosfære.

I skoler og barnehager kan for eksempel riktig lyssetting gi bedre læringsmiljø og i butikken kan riktig lyssetting øke salget.

Som lysdesigner ser du ikke bare på flotte lys, du ser også på teknisk utstyr, tallverdier og de andre tekniske delene av faget. Du må derfor har interesse for tall og matte i tillegg til å være kreativ.

Du er nemlig med på å skape noe som ikke bare er fint å se på, men noe som også skal være funksjonelt og bra for dem som bruker det.

Hvorfor skal du studere arkiteknosisk lysdesign?

Norge trenger lysdesigner, og utdanningen åpner for mange spennende jobbmuligheter.

– Å designe optimal belysning for mennesker på spesifikke steder med spesifikk hensikt, vil kreve en lysdesigner bak spakene.

– Du påvirker egne og andres visuelle omgivelser slik at for eksempel parken oppleves trygg og engasjerende på kveldstid, at stuen er lun og har god atmosfære for sosialt samvær og at kontorplassen ikke skaper nakkespenninger, sier Are.

Vår måte å tenke lys på i dag, vil etter all erfaring ikke være lik i 2050. USN utdanner derfor ikke lysdesignere som allerede kjenner til fremtidens løsninger, men lysdesignere som klarer å håndtere fremtidige utfordringer når de dukker opp.

– Vi utdanner lysdesignere som forstår kommunikasjonsteknologi og som kan bidra til visuelle omgivelser som er forståelige og engasjerende. Med unik kompetanse på teknologi, lys, syn, persepsjon og helse er USN godt rustet til å se potensialet i det som kommer – og tilpasse utdanningen som svarer på bransjens utfordringer, sier Are.

Hvor kan du jobbe som lysdesigner?

Med en bachelor i arkitektonisk lysdesign kan du utforme belysningsmiljøer og gi råd om belysning til offentlige og private aktører. Du får en viktig rolle i ulike designteam.

Du kan jobbe i lysdesignfirmaer, i rådgivende ingeniørfirmaer eller hos lampeprodusenter og armaturleverandører. Du samarbeider med arkitekter, landskapsarkitekter, interiørarkitekter og andre formgivere. Du kan også jobbe innenfor scene og teater, i mediebransjen og hos utstillings- og eventvirksomheter.

– Å se bort fra lys og belysning i det grønne skiftet vil være nær umulig, både med tanke på energisparing, lysforurensning, personorientering og helseaspektene.

– Så om du har bakgrunn fra elektro, arkitektur, urbanisme, interiør, teknologi, helse eller spilldesign, vil arbeidsoppgaver innen lys og belysning vente på deg den dagen du er ferdigutdannet lysdesigner, sier Are, og viser til at alle som gikk ut fra studiet våren 2019 fikk tilbud om jobb før de var uteksaminert.

to ingeniørstudenter

5 grunner til hvorfor du bør studere ingeniørfag ved USN

– Det styrker undervisningen vår at vi har en tett kontakt med praksisfeltet, eller til virkeligheten om du vil.