Gjennom yrkesveien til høyere utdanning (y-vei) kan du bli ingeniør i løpet av tre år. Med y-veien trenger du ikke å ta ekstra fag, sommerkurs eller noe sånt. Fagene du mangler er bygd inn i y-veistudiet, og så har vi fjernet fagene som du allerede har lært gjennom yrkesfaget du tok på videregående.

Høres ikke det fristende ut? Det syntes Erland, som var lei skolen, men likevel fast bestemt på en dag å bli ingeniør. Y-veien ble løsningen.

– Jeg visste allerede på ungdomsskolen at jeg ville bli ingeniør. Jeg har alltid vært teknisk interessert og likt matematikk.

– På ungdomsskolen hadde vi så mye teoretiske fag at det drepte helt motivasjonen min. Der skal yrkesfag på videregående ha ros for å legge til rette for alle typer elever, sier Erland.

Han har fagbrev som automatiker fra videregående skole i hjembyen Skien. Nå tar han høyere utdanning som elektroingeniør med spesialsiering i informatikk og automatisering ved USN i Porsgrunn.

– Y-veien har virkelig vært redningen for meg. Nå har jeg muligheten til å ingeniør, og jeg er fornøyd med utdanningen som har tett kontakt med lokal industri.

Hva er egentlig Y-veien?

Y-veien bygger på din yrkesfaglige bakgrunn. Du som har fagbrev eller svennebrev fra videregående skole og som ønsker en høyere utdanning, kan ta y-veien og ende opp som ingeniør. Med et universitetsvitnemål er du enda mer attraktiv når du skal ut og søke jobb.

Behovet for nettopp ingeniører i arbeidslivet er stort, og blir ikke mindre med årene. Med en ingeniørutdannelse hos oss er du godt forberedt for fremtidens industri med robotisering, automatisering og digitalisering.

Du kan også velge å klatre videre på den akademiske stigen, faktisk til toppen og sikre deg den høyeste akademiske graden som doktor hos oss.

Erlend på automatikklaben i Porsgrunn

Eller du kan gjøre som Erland. Han vil en dag bli sjef og planlegger å ta en master i innovasjon og ledelse ved USN campus Vestfold.

– Mange av studievennene mine vil rett ut i en bedrift, men jeg har bestemt meg for å gå videre på ledelsesfag.Takket være yrkesfag på videregående, fikk jeg tilbake motivasjonen for videre skolegang. Overgangen til høyere utdanning ble også enklere med yrkesfag hvor du lærer å jobbe selvstendig og fikse det meste selv uten å være så avhengig av andre. Det har jeg virkelig fått bruk for som student her på universitetet, forteller Erland.

Slik fungerer y-veien

• Har du fagbrev fra videregående, kan du velge flere ingeniørretninger hos USN som tilbyr y-veien – og dermed sikre deg høyere utdanning.
  • Studieopplegget på y-veien er skreddersydd for det du kan fra videregående skole. Industri og næringsliv påvirker dessuten opplegget slik at prosjektene du skal jobbe med er reelle til næringslivet.
  • Når du har fullført bacheloren din i ingeniørfag etter tre år, er du likeverdig med studievennene dine som har gått den tradisjonelle a-veien.
  • Du har også mulighet til å ha studentbedrift som hovedoppgave det siste året i utdanningen. Det har Erland valgt – og angrer ikke på det.

– Gjennom studentbedrift får jeg også kunnskap om entreprenørskap, økonomi, strategi, forretningsplan, markedsføring og hvordan sette en idé ut i praksis. Sånne ekstra ting som er kjekt for en arbeidsgiver å bruke deg til. Det handler om å bli den største poteten, sier Erland.

Thomas Øyvang illustrerer veien fra fagbrev til ingeniør

Y-veien gir mange muligheter!

Med et fagbrev har du mange muligheter videre! Thomas forteller hvordan y-veien førte til en doktorgrad.