Emmy Kristine tar en Master of Science - Process Technology - eller master i prosessteknologi - et studium som utdanner ingeniører som jobber på såkalte prosessanlegg både på land og offshore.

Emmy Kristine kom med fagbrev i kjemi og prosess fra bioraffeneriet Borregaard. Her utviklet hun interessen for prosessindustri. Derfor søkte hun videre på bachelor i ingeniørfag - kjemiingeniør ved USNs campus Porsgrunn. Og med en ekstra stor interesse for kjemisk prosessindustri falt valget lett på en master i prosessteknologi. Og hun angrer ikke et sekund!

– På dette masterstudiet får man muligheten til å jobbe med fremtidsrettede og industrielle problemer med både en praktisk og teoretisk tilnærming.

Hva er en master i prosessteknologi?

Dette studiet gir en solid grunnkunnskap i prosessutstyr, simulering og masse- og varmeoverføring, forklarer Emmy Kristine.

Med en master i prosessteknologi lærer du å opparbeide deg en grunnleggende kompetanse innen flere felt, som blant annet separasjonsteknikk, prosessutstyr, modellering av systemer og mye mer.

– Rett og slett det man trenger for å få en god forståelse av kjemiske og industrielle prosesser! Disse prosessene kan for eksempel være CO2 fangst og lagring eller biogassproduksjon.

– Det mest interessante for min del er de fagene som omhandler design og simulering av ulike prosessenheter og optimalisering av disse. I tillegg synes jeg masse- og varmeoverføring har stor nytteverdi, som vi også får muligheten til å dykke inn i.

Forskning i masterstudiene

– Drømmejobben er nok innen prosess- og energioptimalisering, selv om jeg ikke helt har siktet meg helt inn på hvilken sektor ennå. I tillegg har interessen for CO2 fangst og lagring har økt den siste perioden.

Det er nok mye på grunn av CO2-fangst fokuset til USN som har smittet over på henne. Som masterstudent ved USN blir du inkludert i samfunnsrelevant forskning og kommer tett på næringslivet.

Hvordan ser studiehverdagen ut for en ingeniørstudent?

Akkurat nå så er studiehverdagen annerledes enn tidligere år, men universitetet tilrettelegger studiene på en veldig god måte. COVID-19 preger hele samfunnet, også studiehverdagen til de oss studenter.

Masteren i prosessteknologi tilbys også som et nett- og samlingsbasert studium ved USN, noe som gjorde overgangen til den nye hverdagen enklere for Emmy Kristine og hennes medstudenter.

– Det er en del hjemmejobbing, men foreleserne er gode til å tilrettelegge slik at studiehverdagen blir best mulig, både når det gjelder det faglige, men også det sosiale.

Men hun innrømmer at hun savner det gode miljøet på skolen og den akademiske gevinsten hun får av å diskutere med andre ansikt til ansikt.

Emmy Rustad på prosesslabenEmmy Kristine på laben på campus Porsgrunn.

Godt studiemiljø

Til tross for korona og mye hjemmeundervisning, så er studiet og miljøet på campus Porsgrunn godt.

– Man går på en liten motivasjonsknekk i ny og ne, men det er jo der det sosiale kommer inn. Når du får høre at du ikke er alene, blir det lettere å finne motivasjonen til å jobbe videre.

Også klassemiljøet preges av samholdet mellom studentene, og en av grunnene til at Emmy Kristine liker USN så godt, er at verken forelesningssaler eller andre rom oversvømmes av studenter.

Fordelen ved å studere ved USN er at det er få studenter i hver klasse her sammenlignet med de store universitetene og høyskolene. Det gjør at du får et tettere forhold til forelesere og medstudenter, og det er knallbra, for det er så mye lettere å spørre om hjelp. Hjelp er viktig som ingeniørstudent.

Thomas Øyvang illustrerer veien fra fagbrev til ingeniør

Y-veien gir mange muligheter!

Med et fagbrev har du mange muligheter videre! Thomas forteller hvordan y-veien førte til en doktorgrad.