Adithya Arun bor i Kongsberg, er opprinnelig fra India, og studerer bachelor i maskiningeniør, ved USN. Det finnes flere grunner til at han valgte akkurat USN, og det finnes flere grunner til at han valgte maskiningeniør.

– Jeg valgte først og fremst USN fordi jeg bor her i Kongsberg, og så har jeg hørt mye bra ting om maskiningeniør-utdanningen fra tidligere studenter. Jeg kjenner også en del folk som har gått her før.

Må ikke elske koding for å bli maskiningeniør

– Jeg er ikke så veldig interessert i koding, og derfor er maskiningeniør et godt valg for meg. Det er nesten ingen koding på studiet. Vi hadde et lite kurs i Python (programmeringsspråk) i starten, men vi brukte bare kodingen til oppgaver og beregninger, så det var ikke noe avansert.

For de som insisterer på at koding gjør livet verdt å leve, er det imidlertid mulig å ta mer programmering som et valgfag i løpet av 5. semester. Eller du kan velge å bli dataingeniør.

Tett samarbeid med næringsliv og bedrifter

Adithya framhever USNs tette samarbeid med næringslivet og bedrifter i regionen når han skal forklare hva han liker med studiet.

– Maskiningeniør-studiet har god struktur, og alle fagene henger sammen med hverandre. I løpet av et prosjekt bruker vi kunnskap fra mange ulike fag, og Kongsberg har dessuten et godt samarbeid med industrien. Det vi lærer i to små prosjekter nå, for eksempel, gir oss en god idé om hvordan prosjekter fungerer i arbeidslivet, forteller Adithya.

Detalt fra maskinhallen til maskinineniørstudenteneDetalj fra maskinhallen til USN

Han er også fornøyd med det gode samarbeidet mellom studentene og de ansatte, og administrasjonen. Det finnes tillitsvalgte som videreformidler hvordan studentene har det, og som også tar tak i ting hvis noen er misfornøyd med noe.

– Er det noe som ikke er bra nok, så fikser de det, er Adithyas inntrykk.

Demontere – og bygge opp igjen

Den praktiske dimensjonen er også tydelig når det kommer til pensum av maskiningeniør-studiene. Studentene på andre året får prøve å demontere et produkt, og deretter bygge det opp igjen, sier Adithya.

I løpet av  bachelorstudiet har studentene konsentrert seg om 3D-modelleringsprosjekter, og blant annet brukt en av USNs laserkuttere til å skjære ut deler, som så settes sammen til en helhet. Disse laserkutterne er relativt ferske, og dagens studenter er noen av de første som har tatt dem i bruk. USN er for øvrig generøse overfor studenter som liker lasere.

Komposittfaget var og veldig spennende, mener Adithya.

– I komposittfaget lærte vi en god del praktiske ting om hvordan vi støper karbon-fiber og glass-fiber. I tillegg, hadde vi testing av styrke gjennom strekkprøver.

Drømmejobben som maskiningeniør

Etter endte maskiningeniør-studier er det flere muligheter for Adithya. Drømmejobben hans er derimot å jobbe som materialspesialist i maritim industri. Hør også om hva han lærer på studiet i videoen nedenfor.

– Drømmejobben er en jobb hvor jeg kan være med på hele produksjonsprosessen til et produkt. I tillegg til forståelse av hele prosessen, kan jeg vite hva jeg er mest interessert i og deretter spesialisere meg enda mer ut ifra det.

Laser både i undervisning og på fritiden

– Etter at du er lært opp i bruk av laserkutteren, kan du egentlig bruke den når du vil. USN vil at du jobber med den, og sier ikke nei til at den kan brukes av studenter på fritida.

Adithya begynte på en master rett etter bacheloren. Men yrkesveien står i hovedsak mellom å jobbe som materialspesialist, eller «noe innenfor maritim industri».

– De fleste industrier som jobber med produkter trenger materialspesialister, det er et universelt yrke som de har bruk for over alt. Med en master i produksjonsutvilking og produksjon blir han enda mer spesialisert.

Hvor kan en gå maskiningeniørstudiet?

Da Adithya skulle velge studiested for maskiningeniør-studiet sto valgene mellom Kongsberg, Stavanger og Bergen. Som ingeniørstudent er han vant til å tenke praktisk. Siden han allerede var etablert på Kongsberg, så han få gode grunner til å etablere seg på nytt et helt annet sted.

– Det er ikke noe poeng med mer studielån for å ta det samme studiet ien annen by, sier Adithya, som også forteller at det var farens hans, som er ingeniør, som gjorde at han ble interessert i ingeniøryrket.

Det betyr ikke at han er like interessert i alt som tradisjonelt sett forbindes med ingeniøryrket. En bachelor i maskiningeniør - produktutvikling inneholder ikke så mye programmering, og det synes Adithya er helt greit.

Studenter ved marinteknisk drift i simulatoren

Slik får du jobbe med teknologi!

Hvordan velge riktig ingeniørutdanning og hva er egentlig maritime studier? Her er svarene for deg som vurderer å studere teknologi.