Marie Bastesen (22) er allerede maskiningeniør. Nå skal hun bli dataingeniør også. Møt studenten som synes realfag og data er morsomt.

– Jeg synes ingeniørstudiet er veldig morsomt og interessant, og det gir meg mange muligheter når jeg skal velge jobb. Dessuten er det et godt miljø blant studentene. Jeg husker da jeg kom til hybelhuset på Kongsberg sammen med faren min og flyttelasset. Det tok ikke mange minutter, så hadde mange av studentene vi møtte utenfor hjulpet til med å bære alt opp på hybelen.

ELSKER REALFAG F.v: Marius Tannum, Marie Bastesen og Knut Yrvin besøker videregående skoler.

Elsker realfag! Marie Bastesen sammen med Marius Tannum og Knut Yrvin. Sammen besøker de videregående skoler for å fortelle om mulighetene for ingeniører.

Hvorfor dataingeniør og maskiningeniør?

Holder det ikke bare med en ingeniørutdanning spør vi. Men Marie har stor interesse for begge fagene.

– Det å kombinere maskin og data-kompetanse er fremtidsrettet, og så synes jeg at realfag og data er gøy.

Arbeidsmarkedet har mange muligheter for dataingeniører. Fremtiden er digital, og industrien trenger flere dataingeniører. Ikke minst stortrives jeg med studenttilværelsen!

Tid til å være sosial og engasjert også

Marie Bastesen er 22 år gammel og oppvokst i Lier. Hun gikk rett fra studiespesialiserende på videregående til universitetet, utdannet seg til maskiningeniør og deretter ny bachelor for å bli dataingeniør. Likevel har hun tid til å være sosial og aktiv i studentmiljøet. Veldig aktiv!

Marie er studentrådsleder på fakultetet sitt ved campus Kongsberg, studentrepresentant i kvalitetsrådet til fakultetet og USN, styremedlem i NITO-studentene og NITO-ung, frivillig på konserter på Kongsberg i helgene og hun har vært aktiv i styret til studentkroa på Kongsberg.

Hva gjør at å bli maskiningeniør er drømmen?

Hvorfor studere maskiningeniør? Adithya gir deg flere gode grunner.

Gøy med matte

– Det morsomste jeg har gjort med matte, var da jeg hadde bacheloroppgave. Vi hadde en oppgave fra industrien. Vi skulle lage et produkt som skulle sikre forbindelsen i bolter. Så vi måtte rett og slett se på en ekte bolt, og finne ut hvor mye den kunne bli forlenga, før det ble kritisk, og det ble brudd.

– Marie, hva ville du si til ei jente på videregående, som lurer på å starte på ingeniørutdanning?

– Det er bare å prøve. Jeg synes det er veldig artig. Bare go for it!

Sammen med Knut og Marius reiser hun rundt på videregående skoler i Buskerud, Telemark og Vestfold for å fortelle ungdom om mulighetene for å studere realfag på USN.