Melissa Aune Frisvold tok en ingeniørbachelor ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og ble tidlig koblet på arbeidslivet.

Praksis og bacheloroppgave for en virksomhet førte til engasjement og deretter fast stilling. Du kan gjøre som Melissa – starte karrieren allerede i studietiden. I dag er hun ansatt som driftsleder for drikkevannsnettet på kommunalteknikk i Porsgrunn kommune.

– Som ingeniør har jeg fått mye mer ansvar og får utvikle meg i jobben, sier Melissa, som studerte byggingeniør med studieretning plan og infrastruktur.

– Jeg har fått en trygg og sikker jobb som gir meg en trygg fremtid.

Tett på arbeidslivet

Som USN-student er du hele tiden nær arbeidslivet. For at du skal være godt rustet på yrket som venter, er praksis en viktig del av utdanningen din enten i et klasserom, på et laboratorium, et sykehus eller i en teknologibedrift.

Vi tenker nemlig at praksis er gull! Du kombinerer læring på campus med læring i praktisk arbeid. Mange har også konkrete prosjekter sammen med arbeidslivet og skriver bachelor- og masteroppgave hos næringsliv, offentlig sektor og organisasjonar.

Melissa i aksjon

– Å ha en kombinasjon av fagutdanning og den teoretiske utdanningen er attraktiv hos arbeidsgivere, sier Melissa. Hun fikk jobb etter praksis i kommunen.

Melissa gjorde nettopp det, hun skrev bacheloroppgaven ute hos Porsgrunn kommune. Her var lederne så fornøyde at de ansatte henne etter praksisen. Mye praksis gir deg med andre ord en konkurransedyktig utdanning, og hver tredje student hos oss får også jobb allerede i studietiden.

• Du forstå den praktiske nytten av teorien du lærer.
  • Du kommer tidlig i kontakt med relevante og interessante fremtidige arbeidsgivere.
  • Du blir bedre forberedt på arbeidslivet.
  • Arbeidslivet får riktig kompetanse som bidrar til utvikling og omstilling.

Melissa hadde svennebrev som VVS-rørelegger og valgte å bli ingeniør for å bruke kompetansen videre og utvikle seg selv. Hun tok bacheloren som byggingeniør via y-veien.

Ingeniør via y-veien

Y-veien er forkortelse for yrkesfaglig vei, og USN er universitetet som har lengst erfaring med å skreddersy ingeniørstudier for din yrkesfaglige bakgrunn.

• Du lærer mindre av det du kan.
  • Du lærer mer matte og fysikk.
  • Du blir ingeniør på 3 år.

– Y-veien ved USN er godt kjent i fagmiljøet. Å ha en kombinasjon av fagutdanning og den teoretiske utdanningen er attraktiv hos arbeidsgivere, forteller Melissa.

Med svennebrev og mange års jobberfaring er hun trygg i faget, og bacheloren gir henne enda mer kunnskap til å designe gode løsninger på samfunnsutfordringer.

Det er 5 ulike veier for å bli ingeniør

5 ulike veier for å bli ingeniør

Ønsker du å bli ingeniør, men mangler realfag? Vi viser deg fire andre veier for å fullføre en ingeniørutdanning.