Tenk på alt du bruker strøm til i hverdagen, fra du står opp om morgenen til du legger deg om kvelden. Du skrur på lyset på badet. Du koker kaffe, steker pizza, du har varme i huset. Du surfer på nettet, ser på TV og hører på radio.

Så går strømmen! Hva ville du ikke klart deg uten?

Elektrisitet er ryggraden i vårt høyteknologiske samfunn. Uten strøm, stopper rett og slett Norge. Så enkelt er det. Som utdannet elektroingeniør kan du bidra til å finne gode og smarte løsninger som er bærekraftige og fremtidsrettet.

Elektroingeniør er bare én av mange ingeniørutdanninger du kan velge hos oss.

Høy lønn som elektroingeniør

Som ingeniør er du både oppfinner og problemløser, og sitter med nøkkelen til å løse mange av vårt tids største utfordringer.

Velger du å bli elektroingeniør, er du med å forsyne landet med elektrisitet. Er du dessuten jente, har Norge bruk for flere som deg i yrket.

–  Elektroingeniør og jente? Funker som bare det! sier førstelektor Gunn Kristin Sønsteby.

Hun har jobbet med elkraft siden hun var ferdig utdannet elektroingeniør på begynnelsen av 90-tallet. Senere tok hun en master i energi og miljøteknologi, jobbet en del år med produktutvikling og begynte å undervise.

– Fremtiden er elektrisk! Samfunnet er avhengig av elektrisitet, sier Gunn Kristin.

– Og du er aldri ferdig utlært. Tror du det, er du bare ferdig, som vi ingeniører pleier å si.

Student i elektroingeniør ved campus PorsgrunnStudent ved elektrolaben i Porsgrunn

På elektroingeniørstudiet med spesialisering i elkraftteknikk får du nyttig kompetanse innen blant annet fornybar energi, vannkraft, elektriske maskiner, lavspenning og høyspenning, el-sikkerhet og elektrisitetsforsyning.

– Jeg har alltid syns at elektrisitet var interessant og jeg var flink i matte, derfor valgte jeg å bli elektroingeniør. Det har jeg aldri angret på.

– En annen grunn til å velge å bli elektroingeniør, er at i typiske mannsyrker tjener du gjerne bedre! sier Gunn Kristin.

Du får internasjonal erfaring

Det er ikke en hemmelighet at elektroingeniør er et mannsdominert yrke. Det kan være begrepet som ikke fenger, men er du opptatt  av fornybar energi, er dette et absolutt høyst aktuelt yrkesvalg!

Er du jente og litt usikker på om du tør å satse på et mannsdominert yrke? Da kan du jo høre på erfaringen til Gunn Kristin som kvinnelig elektroingeniør:

– Erfaringen min som kvinne i mannsdominert yrke er bare positiv.

Deler av bachelorgraden kan du også velge å ta utenlands og få internasjonal erfaring.

Når du er ferdig med bachelorgraden, kan du søke deg videre til mastergrader, som for eksempel:

Dette er studiet for deg som vil jobbe med fornybar energi

Kristine og Andrea vil bidra til at du er sikret strøm i fremtiden. Derfor valgte de å bli elektroingeniører.