Andrea Trudvang Valsø og Kristine Kili Miljeteig har valgt å bli elektroingeniører, og kan være med å dytte Norge i en klimavennlig retning.

De går spesialisering elkraftteknikk. Jobben går blant annet ut på å forsyne deg og meg og resten av samfunnet med elektrisitet – som da helst skal komme fra fornybar energi.

– Det er en livsviktig oppgave. Elektrisitet er fundamentet i vårt høyteknologiske samfunn. Vi får være med på å utvikle fornybare energikilder.

– Vi har valgt riktig, sier jentene, som kommer fra hver sin kant av landet og er blitt uadskillelige etter at de traff hverandre som studenter hved USN.

De håper flere jenter gjør som dem og velger å bli elektroingeniører.

–  Vi har alltid vært interessert i teknologi og tenkte at elektroingeniør – det er kult!

Kristine og Andrea eksperimenterer med elkraft i moderne laboratorier ved campus Porsgrunn. Andrea og Kristine på laben til elektrostudentene

Vi viktig kompetanse om fornybar energi

På alle våre ingeniørsstudier jobber du i tett kontakt med næringslivet i regionen. Vi hanker inn dyktige forelesere fra bedrifter og vi sender deg på besøk til bedriftene. Dessuten er prosjektoppgaver og bacheloroppgaver bestilt fra næringslivet med ekte problemstillinger du kan bidra med løsninger til.

Det sikrer at du som ingeniørstudent får den kompetansen som næringslivet faktisk trenger.

Andrea og Kristine skriver bacheloroppgave sammen i tett kontakt med et lokalt kraftselskap og to andre medstudenter. De har vært på utveksling i Australia og skaffet seg nyttig internasjonal erfaring, samt ble bittelitt mer selvstendig på veien.

– I tillegg til vanlig undervisning har vi mye prosjekter og laboppgaver. Det synes vi er bra. Alt vi jobber med under utdannelsen, teller med, sier Andrea.

–  Hvis du lurer på om du skal bli ingeniør, bare gjør det.

– Elektrostudiet har mange muligheter, universitetet er flinke med å tilrettelegge for det du vil. Og du finner fort ut om dette ikke er noe for deg, sier Kristine.

Attraktive ingeniører på jobbjakt

Som ferdig utdannet elektroingeniører er de svært attraktive på arbeidsmarkedet. Med spesialisering i elktratteknikk kan Kristine og Andrea jobbe med fornybar energi, kraftproduksjon og kraftforsyning både offshore og på land.

De har muligheten til å jobbe med salg og konsulentvirksomhet, med prosjektering eller med drift og vedlikehold av elektriske anlegg hos private bedrifter og i offentlig sektor som stat og kommuner. Mulighetene er mange.

Etter endt bachelorgrad som elektroingeniør, kan du også velge å søke opptak til et masterstudier som for eksempel:

Portrett av en gutt og jente på elektroingeniørstudiet  Porsgrunni

Det er gøy å være elektroingeniør!

Elektrisitet er ryggraden i vårt høyteknologiske samfunn. Velger du å bli elektroingeniør vil jobbmulighetene være mange og du får godt betalt.