Om du er interessert i samfunn og politikk, natur, friluftsliv, klima og miljø, økonomi, pedagogikk, teknologi, trening og idrett eller hva det måtte være, kan vi hjelpe deg med en attraktiv karrierevei.

For noen er det enkelt å lande et valg, for andre, og det er mange, kan det nesten virke uoverkommelig å stake ut kursen.

– Livet handler om å ta valg, kontinuerlig må vi forholde oss til en strøm av muligheter og utfordringer.

Tenk på dette før du velger utdanning

Det er lett å tenke på fag når du skal vurdere utdanning. Hvilke fag er jeg best i, hvilke synes jeg er morsomme, hvilke vil jeg definitivt unngå? Du bør også tenke på hvem du er, ikke bare hva du kan.

Ikke glem å tenke på hva du er interessert i, hva du liker å holde på med, hvilken type du er og hvilke egenskaper som definerer deg. Kanskje en liten runde med vennegjengen kan gi viktig input til studievalget.

Valgkompetanse – hvordan vite hva jeg skal bli?

Det er alltid en i gjengen som tenker på vippsingen, en som planlegger neste fellestur og en som passer på at alle får i seg nok mat og drikke. Hvordan kan rollen du har i vennegjengen hjelpe deg å velge riktig utdanning?

– For å ta et godt valg for deg selv, og slik også for samfunnet, er det viktig at du kjenner deg selv godt.

Hvem er du i vennegjengen?

Hvem er du i vennegjengen og hvilken rolle har du? Hvilke oppgaver griper du og hva ser vennene dine til deg for å få? Hvem ønsker du å være og hva gir deg energi?

Dette er viktige spørsmål å stille seg når du skal velge utdanning. For det er ikke alltid bare mattekarakteren det kommer an på, men også karakteren i seg selv. Altså din.

Den som alltid passer litt ekstra på

Er du den som alltid passer litt ekstra på? Sørger for at folk får i seg vann, kanskje har du en liten sjokolade i baklommen for den i gjengen som alltid blir litt hissig når det er lenge siden siste måltid? Er du den de andre søker trøst hos, den som alltid stiller opp? Da kan det hende at en utdanning som sykepleier eller andre helsefag være noe for deg.

To sykepleie studenter som pleier en eldre dame

Den med maur i rumpa

Kanskje er du den som gjerne vil at gjengen skal finne på ting sammen - helst utendørs? Klatreparker og fjellturer, det er din kopp te. Kanskje skjer det ikke så rent sjelden at du er generøs nok til å dele med deg av et treningstips eller to? Er du typen som liker å bevege seg og holde kroppen i gang? Da kan en utdanning innen idrett  eller friluftsliv være midt i blinken.

to studenter på rafting

Den som holder orden

Er du den som tar ansvar for vippsingen? Lager sjekklister for fellesprosjekter og planleggingsdokument for ferieturer. Er du den som sørger for at alle drar sin del av lasset? Kanskje du er den som er aller best på å holde oversikten, se tingene i sammenheng og av og til trår til med en liten lederrolle? Da kan en utdanning innen økonomi og ledelse ligge fint i kortene for deg.

Den som forklarer best

Er det deg gjengen sender melding til når de kommer over et fremmedord, trenger en påminnelse om hva det var fotosyntesen var igjen eller trenger noen til å korrekturlese en tekst? Kanskje du rett og slett er den som er flinkest til å forklare, og er den som oftest ser lyset gå på når noen faktisk skjønner noe? Da skal du ikke se bort ifra at du har en liten lærer i magen, og at en lærerutdanning kan være noe for deg.

Er du den kreative?

Er du den som alltid tar opp gitaren og oppmuntrer til allsang, underholder med hallingkast, designer egne klær eller alltid har laget julegavene selv av tre, metall eller tekstil? Er du typen som elsker det kreative og gjerne vil forme, skape eller formidle? Da kan folkemusikk, folkekunst eller visuelle kunstfag og design være noe for deg. Vi har mange utdanninger innen kunst, håndverk og musikk.

Den som fikser ting

Er du den som ender opp med fjernkontroller som ikke funger og får telefonsamtaler fra onkler, stesøsken og naboens bestemor når de skal rigge opp nye tekniske systemer hjemme? Er det du som tar ting fra hverandre for å finne feilen, du som er nøtteknekkeren? Kanskje stoler vennegjengen på at det som ikke funker, det kan du fikse. Da kan flere av ingeniørutdanningene våre være fulltreffer for deg.

Student som ordner med elteknikk

Vi er helt avhengige av sånne som deg til å ta vare på tingene vi har, og bygge de nye vi trenger. Så: her er våre ingeniørfag. Bare å søke.

Den med masse engasjement

Er du den i gjengen som er mest opptatt av miljøet? Kanskje har du gitt opptil flere en vennlig påminnelse om at det er viktig å kildesortere, eller tipset om at det finnes mange gode dokumentarer om samfunnsstrukturer å streame om dagen? Hvis du har et brennende ønske om å stille opp for verden og gjøre en forskjell, da kan en utdanning innen natur- og miljøforvaltning, elektroingeniør eller kjemiingeniør være det du trenger.

Studenter i økonomi og ledelse på USN Handelshøyskolen. Bilde av gruppearbeid.

Slik kan du komme langt og ha en spennende karriere!

Absolutt alle bedrifter, organisasjoner og offentlige virksomheter trenger ansatte med kompetanse innen økonomi, ledelse og innovasjon.

Hold deg oppdatert

Ønsker du å motta informasjon om våre studier og lære mer om hvordan det er å være student hos oss? Vi vil sende deg studentintervjuer, praktisk informasjon og karrieremuligheter.

Meld meg på