Å tro at du skal bli vant til eksamenslesing, er som å tro at du skal bli vant til å tråkke på legoklosser. Det kommer som en overraskelse hver gang.

Det betyr heldigvis ikke at det ikke finnes gode råd som kan gi deg den samme farten inn i eksamenssesongen som foten din har når den treffer den klossen.

Ved USNs finnes det forskere som holder seg våkne mens de finner ut hvordan du bør sove. Førsteamanuensis Linda N. Bakken er en av disse forskerne, og hun har tidligere sett på hva søvnen har å si for en god eksamensøkt.

Det er ikke alle rådene hennes du vil like, men du vil like hva som skjer hvis du følger dem.

Rådene du vil like – og som virker

1. Trening

Hvis du kjenner treningsvegringen sette inn idet du kommer hjem fra en lang dag på lesesalen, så skal du høre på den vegringen. Trening kan gjøre deg kvikkere til sinns, og hodet ditt skal ikke være kvikt når det treffer puta.

2. Varme dusjer

Varme dusjer er gode nesten uansett tidspunkt, men de kan være ekstra gode på kvelden. Dusjer du like før du legger deg, stiger kroppstemperaturen – og dermed også muligheten for at du sovner raskt.

3. Legg bort bekymringer

Grubler du? Spinner tankene i hodet som et hamsterhjul? Skriv ned bekymringene dine, og bestem deg for at du ikke skal ofre dem en tanke før neste dag.

bekymret student

Har du ekstra bekymringer om dagen? Skriv dem ned og legg dem bort

Rådene du kanskje vil mislike – men som virker

4. Vekkerklokke

Sett vekkerklokka på repeat, slik at du våkner til samme tid hver morgen. Også i helgene. Les de siste tre ordene én gang til, og erkjenn at du klarer gjøre dette en liten stund.

5. Skjermlys

Er du omringet av skjermlyset fra de elektroniske dingsene dine nesten døgnet rundt? Vi tipper ja. La dem derimot ligge i fred fra senest en time før leggetid. Det sterke, kunstige lyset kan nemlig forstyrre nattesøvnen. Les heller en bok.

6. Kaffe

Liker du kaffe? Elsker du kaffe? Er du så glad i kaffe at du fortsatt husker den gangen du ble servert te en lørdag morgen i kollektivet? Det skjønner vi. Men ikke drikk kaffe før leggetid hvis du kan unngå det, det samme gjelder energidrikker, og til og med te.Koffeinen er ikke en venn av søvnen, men den vil fortsatt være der for deg når du våkner. Så vent til da.

student som drikker kaffe

Begrens kaffeinntaket om kveldene

7. Lys om morgenen

Du behøver ikke installere lyskastere i hver ende av soverommet, men sørg for å få på så mye lys som du kan når du våkner. Da blir du raskere opplagt. Hold kontakten med lyset gjennom dagen, så ta deg noen turer ut fra lesesalen og kjenn på strålene fra sola.

8. Skippertak

Helt til slutt et råd som ikke fungerer så godt: skippertak. Er du sjømann i havsnød er selvfølgelig slike tak helt nødvendig. Leser du derimot til eksamen, viser forskning at det er den langsiktige lesingen og kritisk tenkning som gir den beste effekten – og som gjør at kunnskapen sitter.

To studenter som diskuterer hva de skal studere

Du har kanskje ikke tenkt utdanningsvalg på denne måten før

Hva skal du bli når du blir stor? Få tips til det store utdanningsvalget.