Skjermbruk og synsproblemer

To studenter med briller og som ser på pc skjermen.
Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse er eksperter på skjermbruk og synsproblemer

Svært mange bruker mye tid foran små og store dataskjermer, og mange opplever både synsproblemer og muskel- og skjelettplager. Hvordan er det med deg?

De senere årene har vi sett en formidabel økning i den tiden stadig flere benytter foran dataskjermer. Det være seg smarttelefoner, nettbrett, bærbare datamaskiner, PC-er på jobben eller andre digitale, håndholdte medier. Bruken av disse skjermene begynner for mange allerede i småbarnsalderen og vil trolig vare livet ut. Mange blir slitne og trøtte i øynene, og noen får problemer med nakke- og skuldermuskulaturen.

Omfattende forskning

«Hvorfor skjer dette?», «Hva kan langtidskonsekvensene bli?» og «Hva kan gjøres for å unngå problemer?»

Dette er problemstillinger som fagmiljøet på Institutt for optometri og synsvitenskap (IFOS) på Universitetet i Sørøst-Norge (USN) lenge har vært opptatt av.

Instituttets forskning på dataarbeidsplasser og synsproblematikk startet tidlig på 1980-tallet. Dette som et samarbeid med tidligere Kongsberg Våpenfabrikk. Siden den gang har det blitt avviklet forskningsprosjekter både på dataarbeidsplasser ute i felten og i et eget forskningslaboratorium.

Forhold som muskelspenninger i nakken, luftfuktighet i omgivelsene, lysforhold og blending fra vinduer, valg av skriftstørrelse og endringer i øyeblunking har blitt undersøkt.

Plager i øyne, nakke og skuldre

Det er dokumentert at risikoen for å utvikle muskel- og skjelettplager øker hvis man har syn/øyeplager.

Dame med ledninger. Foto.

Vår nåværende forskning ser blant annet på hvordan symptomutvikling i og rundt øynene henger sammen med symptomutvikling i nakke/skuldre ved synskrevende dataarbeid.

Vi benytter sonder utenpå huden til å måle muskelspenninger (elektromyografi) og blodgjennomstrømningen i muskulaturen (fotopletysmografi).

Se innslag om vår forskning på dette feltet på NRK.no.

Visuell ergonomi angår mange

Artikkelen Visual ergonomics at work and leisure ble våren 2014 publisert i fagtidsskriftet WORK, og her kommer det fram at visuell ergonomi angår svært mange – både i jobbsammenheng og på fritiden.

Ergonomi generelt er noe man har vært opptatt av svært lenge. Visuell ergonomi derimot er et relativt nytt fagfelt. Så sendt som i 2009 ble det opprettet en egen teknisk komite for Visual Ergonomics i den internasjonale ergonomiforeningen International Ergonomics Association. På deres nettsider er visuell ergonomi definert.

Mange og til dels enkle tiltak kan være med på å sikre god visuell ergonomi. Dette vil gi økt velvære, større jobbglede og høyere effektivitet.

Tegn på at dine skjermproblemer skyldes synet:

• Du blir sliten og trøtt i øynene
  • Du bruker mye tid ved skjerm
  • Problemene øker mot slutten av dagen
  • Tørrhetsfølelse i øynene
  • Problemer med å se skarpt
  • Fokuseringsproblemer
  • Rennende øyne
  • Dobbeltsyn
  • Hodepine

Hvordan unngå synsplager ved skjermbruk:

• Begrens skjermbruken