Synsfeil hos barn og unge

Optometristudent som sjekker synet til et barn
Hos Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse kan du sjekke om du eller ditt barn har en synsfeil.

Mistenker du at barnet ditt har problemer med synet?

Godt syn er noe de fleste tar for gitt, og de som får gradvis redusert syn merker det sjelden selv.

Ofte vet ikke barnet det selv hvis de ser dårlig, og mange foreldre vet ikke hvordan de skal oppdage det.

Viktig å avdekke tidlig

Brytningsfeil (nærsynthet, langsynthet, astigmatisme, presbyopi) resulterer i et uskarpt bilde som faller på netthinnen. Å gå rundt med en ukorrigert brytningsfeil påvirker personer i alle aldre.

Mange barn sliter med skolearbeid fordi de trenger en brille. Økt bruk av digitale medier øker dessuten kravet til å ha godt syn.

Det er viktig å sikre at alle barn og unge med synsproblemer og/eller synshemminger får så tidlig hjelp som mulig slik at de får fullført skole og utdanning på lik linje med sine jevnaldrende.

Syn kan gå tapt dersom enkelte synsfeil ikke oppdages tidlig nok, fordi synet utvikles helt til barnet når ungdomsskolealder.

Forskning på barn og syn

I et samarbeid mellom Kongsberg kommune og universitetet gjennomføres skolesynstesting av elever på 2., 5. og 10. trinn ved alle barne- og ungdomsskolene. Skolesynstestingen har pågått siden 1978. I 2015 startet forskere en longitudinell studie (SNOW studien) for å se om en kan forbedre tilbudet, samt øke forståelsen for betydningen av godt syn i skolen.

Unødvendig synstap

Synsundersøkelser av voksne og eldre er også viktig for å avdekke patologiske endringer tidlig. Tidlig behandling kan forhindre unødvendig synstap.

Mange voksne ser for dårlig til å kjøre bil uten briller. Hvordan ser du?

Synsundersøkelse av barn

Vår synsklinikk tilbyr grundige synsundersøkelser spesielt rettet mot barn.

Bestill synsundersøkelse

Tegn på dårlig syn hos barn

Faktorer en bør være oppmerksom på
  • Har ett øye som sklir ut til siden.
  • Rapporterer om dobbeltsyn.
  • Dekker til ett øye når han/hun skal lese.
  • Oppfører seg klumsete, dunker stadig bort i dørkarmer el.l .
  • Er uoppmerksom eller gjetter når noe foregår på avstand, for eksempel på tavla i klasserommet.
  • Har uvanlig kort lese- eller skriveavstand. Holder gjenstander svært nært.
  • Synes det er ubehagelig å se på tavla eller TV-en, setter seg gjerne nærmere
  • Vrir på hodet eller har uvanlig hodestilling.
  • Gnir seg ofte i øynene.
  • Blir fort trett av arbeid som er synskrevende på nær.
  • Har kort oppmerksomhet eller liten utholdenhet når det gjelder lesing eller andre synskrevende aktiviteter på nær.
  • Unngår å lese eller arbeide på nær.
  • Mister ofte linjen han/hun leser.
  • Har ofte hodepine.
  • Har vanskeligheter med å huske det han/hun leser.
Tegn på langsynthet
  • Blir fort urolig eller trett av nærarbeid som lesing og lekser.
  • Myser eller rynker pannen ved nærarbeid som lesing og lekser, eller ved bruk av Ipad.
  • Dulter bort i ting (dørkarmer, bord etc.).
  • Problemer med avstandsbedømmelse, f.eks. å ta imot en ball eller helle i et glass vann.
  • Ser dobbelt.
  • Kan virke klumsete.
Tegn på nærsynthet
  • Uvanlig kort lese- eller skriveavstand. Holder gjenstander svært nært. Sitter nær TV-en.
  • Problemer med å gjenkjenne ansikter og skilt på avstand.
  • Dulter bort i ting (dørkarmer, bord etc.).
  • Myser når de skal se på ting på avstand, f.eks. TV eller kino.
  • Kan virke klumsete.

Bruk av øyedråper

Øyedråper brukes rutinemessig når en skal undersøke synet til barn og ungdommer. Dråpene brukes for å få øyet til å slappe av slik at vi kan få et nøyaktig resultat. Dette gjøres som en del av synsundersøkelsen i synsklinikken og på noen skoler som en del av skolesynstestingen.

Slik virker øyedråpene

Vanligvis brukes Cyclopentolat 1 %. Når dråpene virker forhindrer det øyet i å fokusere på nært hold, slik at optikeren kan få en mer nøyaktig måling av den optiske styrken på øyet. Det tar 20-30 minutter før dråpene virker, og det kan ta opptil et døgn før en ser klart på nær igjen. I tillegg vil en få store pupiller som gjør en mer følsom for lys. Synet vil oppleves uklart på korte avstander (og i noen tilfeller også på lengre avstander), og man kan ha problemer med nærarbeid (eksempelvis lesing). Vi anbefaler å vente med for eksempel sykling til synet er normalt igjen. Det er fint å bruke solbriller utendørs så lenge pupillen er stor.