Forskning på klinisk fagutøvelse og profesjons-utdanning

jordmødre trener som simulering med nyfødt

Vi forsker på nye metoder for å forbedre klinisk praksis og gjøre studenter bedre rustet som profesjonsutøvere.

Simulering eller trening av praktiske ferdigheter har fått en stadig større plass i utdanning av helseprofesjoner. I jordmorfag er simulering en viktig del av studiet. Kliniske jordmødre ansatt ved utdanningen fasiliterer læringsmuligheter og ved hjelp av nytt og avansert utstyr får studentene anledning til å trene på praktiske ferdigheter som nyfødsresucitering, seteforløsning, blødning og keisersnitt før de møter disse utfordrende situasjonene i klinisk praksis. Ved senter for kvinne-, familie- og barns helse forsker vi på simulering som kvalitetssikrende pedagogisk metode for å forberede masterstudenter til å håndtere den kliniske hverdagen.