Anja Gabrielsen

Førsteamanuensis
Institutt for matematikk og naturfag
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Campus Porsgrunn

Ansvarsområder

  • ​Masteremnet i naturfag og naturfagemner for lærere (GLU) 
  • Underviser og veileder på bachelor-, master- og phd-nivå.
  • Leder arbeid med tverrfaglige temadager om bærekraftig utvikling for alle GLU-studenter.
  • Leder forskningsgruppa for naturfagsdidaktikk
  • Internasjonalisering: Koordinator for USNs deltakelse i det nordiske nettverket ALKA, med fokus på naturfag og bærekraft (Nordplus-eksternfinansiert).

Kompetanse

Forskningsområder:

Naturfag og didaktikk, undervisning i miljø- og bærekraftig utvikling, bruk av nærmiljø og natur, tverrfaglgihet.

Nettverk:

  • Nordisk nettverk: Alka (norsk koordinator)
  • Forskergruppe, USN: Naturfagdidaktikk (leder)
  • Forskergruppe, USN: Kvalitative metoder i profesjonell praksis
  • Forskergruppe, nasjonal: Uterommet (UiO, USN og NTNU)

 

Publikasjoner

Oversikt se Cristin-ID: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=319719

Siste år:

  • Gabrielsen, A., Aschim, E.L., Bøe, M., Tesikova, M. (2025). “It was a real wake-up call for the pupils.” How can collaboration with external actors outside school influence education for sustainable development? NorDiNa: Nordic studies in science education. (in press)
  • Gabrielsen, A; Kjæret, A. & Loftsgarden, M. (2025 in press). Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema: Hva mener lærerutdannere bør vektlegges i grunnskolelærerutdanningen? ADNO - Acta Didactica Norden
  • Korsager, M., & Gabrielsen, A. (2024). Naturen som læringsarena i norsk grunnskole - En oversiktsstudie. Acta Didactica Norden. 18/2.
  • Korsager, Gabrielsen, Frøyland, Reitan, Kostøl, Sonesson, Strømme & Lysne (2024). Å ta steget ut: lærere og lærerstudenters syn på bruk av uteundervisning. Forskning i friluft 2024. Konferasne.
  • Haslekås, C., Sjøberg, M. & Gabrielsen A. (2024). Utforskende arbeidsmåter i lærerutdanningen: Støttestrukturer som lærerens forlengede arm. Acta Didactica Norden 18/1, art 18. https://doi.org/10.5617/adno.10509
  • Norðdahl, K., Gabrielsen, A., Magnúsdóttir, E., Wehner Andersen, B., Rapple, Demant-Poort. (2024). THE NORDIC STUDENT TEACHERS IDEAS ABOUT CLIMATE CHANGE AND TEACHING. NFSUN-conference Iceland 5-7. juni 2024.
  • Gabrielsen, A & Skalstad, I (2024) «Arbeidspraksis som del av bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning»: Et delprosjekt i Arter i arbeid ved INHM: Sluttrapport fra følgeforskning. USN Open Archive:  https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/3123817