Ansvarsområder
- Prosjektleder for prosjektet Parenting Young Children i Norge (PYC) - foreldreveiledning som retter seg til foreldre med behov for konkret, individuell og hjemmebasert veiledning p.g.a. språkvansker, generelle lærevansker eller utfordringer knyttet til hukommelse, struktur, tidsplanlegging eller annet som kan påvirke omsorgskompetanse til barnets beste.
Kompetanse
PhDkurs - Theories of Culture – HSN 2016
«Fra begrensninger til muligheter i barnevernet. Et essay om barnevernets reise
fra motstand til nyorientering gjennom deltakelse, kunnskap og forhandling
om mening».
UTLED 4210 – Master i utdanningsledelse, UiO 2007
UTLED 4110 – Master i utdanningsledelse, UiO 2006
PED 211 - Pedagogikk mellomfag, UiO 1998
PED 121U - Pedagogikk grunnfag, UiO 1996
Høgskolepedagogikk- Høgskolen i Telemark 1995
Sosialpedagogikk - Høgskolen i Telemark 1993
Forskningsmetode og statistikk, Universitetet i Oslo 1993
Veiledningspedagogikk – Høgskolen i Telemark 1993
Akershus vernepleierhøgskole 1981
Publikasjoner
Publikasjoner
Thronsen,A.(2009) Studentevalueringer som meningsskapende verktøy for kvalitet i høyere utdanning? Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UIO.
Thronsen, A.(2014). Normalization at any cost? A study of the parent education programme Parenting Young Children (PYC) as a model of preventive intervention in Norway I: Crabtree, S.A. Diversity and the Process of Marginalisation and Otherness: giving voice to hidden themes – a European perspective. London: Whiting &Birch
Nordlund,I, Thronsen,A Linde,S (2015). Innføring i vernepleie. Kunnskapsbasert praksis – grunnleggende arbeidsmodell. Oslo: Universitetsforlaget.
Thronsen,A, Young,E. (2015). PYC i Norge. Foreldreveiledning til foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser i møte med barnevernet 2014-2016. Porsgrunn: HIT rapport nr. 17
Thronsen,A. & Young,E. (2016). Foreldreveiledning til Barnets beste. Oslo: Tidsskriftet Norges Barnevern, vol 93, nr. 3 og 4, s. 340-355.
Konferansepresentasjoner
Nasjonalt
Thronsen,A. (2013). Utviklingshemming og foreldreskap. Porsgrunn: Dagskonferanse om Barn med funksjonsnedsettelser. 26.11.2013
Thronsen,A. og Young,E. (2014). Utviklingshemming og foreldreskap. Om foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser. Horten: Videreutdanning i Samhandlende lederskap. 09.04.2014
Thronsen,A. og Young,E. (2014). Utviklingshemming og foreldreskap. Om foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser. Lillehammer: NNFF 6. forskningskonferanse. 05.05.2014
Thronsen,A. og Young,E. (2014). Foreldre tross alt – om foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser i barnevernet. Oslo: Norges barnevernkongress. 18.09.2014
Thronsen,A. og Young,E. (2015). Foreldre tross alt. Om foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser. Lillestrøm: Habiliteringstjeneten A-hus. 16.03.2015
Thronsen,A. og Young,E.(2016). Foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser. Hvem-Hva-Hvordan. Trondheim: NNFF 7. forskningskonferanse. 09.05.2016
Thronsen,A.(2016). Vil foreldreveiledningsprogrammet PYC kunne gi tilpasset veiledning til familier i barnevernet hvor foreldrene har kognitive vansker? Oslo: Fagkonferanse i BUF-dir. 09.06.2016.
Thronsen,A.(2016). Erfaringer med foreldreveiledningsprogrammet PYC. Oslo: Fagmøte BUF-dir. 14.10.2016.
Thronsen, Anne (2017). Erfaringer fra Norge. Foreldreveiledning til foreldre som trenger særlig tilrettelegging - på grunn av kognitive vansker, språkvansker eller generelle innlæringsvansker – for å kunne ivareta barnets beste.. Forskernettverk; 2017-05-11 - 2017-05-1, HSN
Thronsen, Anne (2017). Foreldreveiledning til foreldre med kognitive vansker. TV2 Nyhetssensing [TV] 2017-02-13, HSN
Thronsen, Anne (2017). Foreldreveiledning til foreldre som trenger særlig tilrettelegging - på grunn av kognitive vansker, språkvansker eller generelle innlæringsvansker – for å kunne ivareta barnets beste.. Fagdag i barnevernstjenesten; 2017-04-21, HSN
Thronsen, Anne (2017). Foreldreveiledning til foreldre som trenger særlig tilrettelegging - på grunn av kognitive vansker, språkvansker eller generelle innlæringsvansker – for å kunne ivareta barnets beste.. Presentasjon på fagdag i Nedre Eiker kommune; 2017-12-11, HSN
Thronsen, Anne (2017). GAVE – et bidrag til videreutvikling av vernepleiefaglig arbeid.. Vernepleierkonferansen 2017; 2017-02-16, HSN
Thronsen, Anne; Young, Ellinor (2017). Erfaringer med PYC i Norge. Foreldreveiledning til foreldre som trenger særlig tilrettelegging på grunn av kognitive vansker, språkvansker eller generelle innlæringsvansker for å kunne ivareta barnets beste.. Familiesentre i Region Øst - BUF-dir.; 2017-09-20, HSN
Thronsen, Anne; Young, Ellinor. (2017). Foreldreveiledning til foreldre som trenger særlig tilrettelegging på grunn av kognitive vansker, språkvansker eller generelle innlæringsvansker for å kunne ivareta barnets beste.. Fagkonferanse for familiesentra i BUF-dir; 2017-09-20, HSN
Thronsen, Anne. (2018). Resultater fra utprøving av foreldreveiledningsprogrammet PYC. Seminar med BUF-dir; 2018-10-02, USN
Thronsen, Anne. (2019). Erfaringer fra PYC i Norge. Ikke veiledningsbar? Konferanse om forsknings- og utviklingsarbeid i familier hvor en eller begge foreldrene har kognitive vansker, språkvansker eller generelle lærevansker.; 2019-01-31, USN
Thronsen, Anne. (2019). Ikke veiledningsbar? Støtte til profesjonelle som møter barn og foreldre i familier hvor en eller flere har kognitive vansker.. Undervisning i VPABU - Bakkenteigen; 2019-03-07, USN
Thronsen, Anne. (2019). Opplæring i foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children. Opplæring; 2019-04-24, USN
Thronsen, Anne. (2019). Tilpasset veiledning gjennom utprøving av foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children (PYC) i Norge. Presentasjon av programmet PYC, erfaringer fra utprøvingen og relevant forskning.. Fagdag på Familiehjelp - Asker; 2019-02-13, USN
Thronsen, Anne. (2020). Om tilpasset veiledning gjennom utprøving av foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children (PYC) i Norge. Mot til å se – evne til å handle; 2020-01-22 - 2020-01-23 USN
Thronsen, Anne. (2021). Ikke veiledningsbar? Om tilpasset veiledning gjennom utprøving av foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children (PYC) i Norge. Konferanse om foreldre med kognitive vansker; 2021-03-04 - 2021-03-04 USN
Thronsen, Anne. (2021). Foreldre med kognitive vansker. Erfaringer fra utprøving av foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children (PYC) i Norge. Barnet og Rusen; 2021-09-28 - 2021-09-29 USN
Internasjonalt
Thronsen,A. (2012). Characteristics and challenges in a Norwegian welfare state model and Bachelor’s Degree Study Programme in Social Education in Norway. International University Week 2012: Emden, Tyskland.
Thronsen,A. (2013). Normalization at any cost? Challenges in Social Work with Parents with Intellectual Disabilities. International University Week 2013: Bournemouth, England.
Thronsen,A. og Young,E. (2013). Utviklingshemming og foreldreskap. Om PYC I Norge. Uppsala: Forskernettverket I SUF-Kunnskapscentrum. 24.10.2013.
Thronsen,A. og Young,E. (2014). Parents with intellectual disabilities and their children. Description of Parenting Young Children – PYC. International University Week 2014: Leuven, Belgia
Thronsen,A. og Young,E.(2016). Voices from parents with intellectual disabilities.
Experiences from parental guidance in Parenting Young Children(PYC), Norway 2015/2016.
International University Week 11. – 15.04. 2016. St.Pølten, Østerrike
Bokenstrand,C., Nylén,A. og Thronsen,A.(2016). Nordiskt samarbete vid implementering av PYC. Norrkøping: Nordisk FOU konferens. 08.09.2016.