Ansvarsområder
*Koordinator for master i design, kunst og håndverk.
*Faglærer og emneansvarlig i design, kunst og håndverksfag i 5-årig faglærerutdanning og i masterutdanning
*Forskergruppeleder for EMAL-LU
*Veiledeler på master og PhD
*Fag- og studieutvikling
CV
NAVN OG ADRESSE:
Anniken Randers-Pehrson
Stigeråsen 24
3726 Skien
NÅVÆRENDE STILLING
2006 – d.d. Faglig ansatt på Universitetet i Sørøst-Norge knyttet til lærerspesialist i kunst og håndverk, faglærer-, GLU- og masterutdanning i design, kunst og håndverk
UTDANNING
2016: Avhandling for graden ph.d, UiO/Institutt for pedagogikk
1998-2000: Hovedfag/ master i Kunst og håndverk ved HiT
1988-1993: Adjunktutdanning (faglærer+2 årsenheter):
- Pedagogisk teori og praksis, HiAk
- Formgiving og produktutvikling, HiT, Raulandsakademiet
- Folkekunst, grunnstudium, HiT, Raulandsakademiet
- Spesialiseringsstudium i metall, Statens lærerhøgskole i forming, Blaker
- Grunnstudium i forming, Statens lærerhøgskole i forming, Blaker
UNDERVISNINGSERFARING FRA GRUNNSKOLE
2001-2006: Faglærer i Kunst og håndverk, Kjølnes u. skole, Porsgrunn
1995-1998: Faglærer i Kunst og håndverk, Bøler skole, Oslo
DELTAGELSE I SAKKYNDIGARBEID:
2020: Høgskolen på Vestlandet; kommisjon for undervisningsstilling, leder
2020: Høgskolen på Vestlandet; kommisjon for stipendiatstilling
2019: Universistet i Sørøst-Norge; kommisjon for undervisningsstilling
2018: Høgskolen i Østfold; kommisjon for undervisninsstilling, leder
2018: Universitet i Sørøst-Norge; kommisjon for stipendiatstilling
2017: Høgskolen på Vestlandet; kommisjon for undervisningsstilling
2017: Universitet i Agder; kommisjon or undervisningsstilling
2017: Høgskolen på Vestlandet; kommisjon for undervisningsstilling
2017: Universiteti Stavanger; kommisjon for undervisningsstilling
ØVRIG KOMPETANSE /ERFARING
200 4-2006: Timeøvingslærer, HiT, IFF
1996-1998: Timeøvingslærer, HiAk
1991-1992: Produksjonsarbeider i smykkesmie, Notodden
Publikasjoner
Randers-Pehrson, Anniken; Rimstad, Åsta & Carlsen, Kari (2023). Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen . Volume 17(3) s. 1-25. Acta Didactica Norden (ADNO).Academic article. DOI: https://doi.org/10.5617/adno.9757
Borgen, Murtnes, Bergsland, Bottolfs, Carlsen, Husebø, Ouff, Randers-Pehrson, Møller-Skau, Thorrud, Weum, & Ørbæk (2023a). De praktiske og estetiske fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endringer i læreplaner for fagene frem mot LK20. Universitetet i Sørøst-Norge. https://hdl.handle.net/11250/3097401
Borgen, Murtnes, Bergsland, Bottolfs, Carlsen, Husebø, Ouff, Randers-Pehrson, Møller-Skau, Thorrud, Weum, & Ørbæk (2023b). Praksis i de praktiske og estetiske fagene i LK20: Evaluering av fagfornyelsen i fire fag : Delrapport 2. Universitetet i Sørøst-Norge. https://hdl.handle.net/11250/3097404
Carlsen, Kari; Randers-Pehrson, Anniken; Hermansen, Hilde (2018). Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD. Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A 2018 ;Volum 25.(3) s. 58-73
Gulliksen, Marte Sørebø; Homlong, Siri; Letnes, Mari Ann; Lepisto, Jaana & Randers-Pehrson, Anniken (2018). Make it NOW! ? Learning, exploring and understanding. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.Editorial
DOI: https://doi.org/10.7577/formakademisk.2751
Randers-Pehrson, A. (2016). Tinglaging og læringsrom i en kunst- og håndverksdidaktisk kontekst. Doktorgradsavhandling ved Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
Randers-Pehrson, A. (2011). Entreprenørskap+Kunst og håndverk=sant? i Nye stemmer i norsk pedagogisk humanioraforskning. (red.) T. Kvernbekk and L. Løvlie. Bergen, Fagbokforlaget.
Randers-Pehrson, A. and B. M. Aakre (2008). Norge - formgiving, kunst og håndverk, i Nuläge och framåtblickar - om undervising och forskning inom det nordiska slöjfältet. (red) M. Gulliksen and M. Johansson, NordFo. B:15/2008: 45-58.
Randers-Pehrson, A. (2000). Kultur og kreativitet av hjertets lyst: en studie av kjærlighetsringen som objekt. [Notodden], HiT,EFL: 99, XVII bl.