Ansvarsområder
Aktiv i forskning innen kunst og håndverk og kreativitet / pedagogikk / fagdidaktikk / ICT.
Medlem av forskergruppen EMAL
Undervisningen er kyttet til didaktikk, forskningsmetoder og praktisk estetisk arbeid på Masterstudiet i Formgiving, kunst og håndverk
Veileder MA-studenter
Kompetanse
2022 Ph.D. i kulturstudier - Universitetet i Sørøst-Norge
2008 MA i pedagogikk – Islands Universitet (Háskóli Íslands)
1995 – 1996 Påbygging, spesialisering tre og metall – Høgskolen i Telemark
1992 – 1995 Lærerutdanning, B.Ed – Islands Pedagogiske Universitet (Kennaraháskóli Íslands)
Publikasjoner
2022
Olafsson, B. (2022). Kreativitet i klasserommet. Kunst og håndverkslæreres forestillinger om kreativitet og hva som støtter eller hemmer kreativitet i norsk grunnskole (Doktoravhandling). Universitetet i Sørøst-Norge.
2021
Autio, O., Soobik,M., Thorsteinsson, G. & Olafsson, B. (2021). Technology Education and Technological Reasoning in Finland, Estonia, and Iceland. I Marina Geat & Vincenzo A. Piccione. Nuovi paradigm, nuovi stili, nuove sfide educative [Nye paradigmer, nye metoder, nye utfordringer i utdanning] (s. 113-130). Roma: Roma Tre University.
2020
Olafsson, B. (2020). Å støtte kreativitet: Hva som kan påvirke læreren i å fokusere på kreativitet i kunst og håndverk. FormAkademisk - Forskningstidsskrift for Design og Designdidaktikk, 13(3).
Olafsson, B. (2020). Norwegian arts and crafts teachers’ conceptions of creativity. Journal for Research in Arts and Sports Education 4(1), 1-18.
2019
Autio, O., Jamsek, J., Soobik, M. & Olafsson, B. (2019). Technology education in Finland, Slovenia, Estonia and Iceland: The structure of students’ attitudes towards technology. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 3(2), 95-106.
2018
Olafsson, B & Gulliksen, M. (2018). Kreativitet i begynneropplæringen. I E. Michaelsen & K. Palm (red.). Den viktige begynneropplæringen (s. 249-268). Oslo: Universitetsforlaget.
Olafsson, B & Joelsdottir, A. (2018). Design og håndverk og Tekstil på Island. Techne series: Research in sloyd education and crafts science A, 25(3), 39-57.
2017
Thorsteinsson, G & Olafsson, B (2017). Examining Teaching Practises in Design and Craft Education in Iceland. Design and Technology Education: an International Journal, 22(2), 83-103.
Autio, O., Jamsek, J., Soobik, M., Thorsteinsson, G. & Olafsson, B. (2017). Craft and Technology Education Curriculums and Students’ Attitudes towards Craft and Technology in Finland, Slovenia, Estonia and Iceland. Le Ragioni di Erasmus, 1: Ricerche e intersezioini scientifiche. Per l’educazione nel presente: le scienze umane, l’internalizionalizzazione, le reti, l’innovazione. In Geat, M. & Piccione, V. A. (ed.). Roma: Roma Tre-Press, p. 169-184 16 p.
Autio, O., Jamsek, J., Soobik, M. & Olafsson, B. (2017). Student’s attitudes towards technology in the context of Finish, Slovenian, Estonian and Icelandic technology education. The Eurasia Proceedings of Science, Technology, Engineering & Mathematics. Volume 1, Pages 256-261.
2016
Autio, O., Olafsson, B., Thorsteinsson, G. (2016). Examining Technological Knowledge and Reasoning in Icelandic and Finnish Comprehensive Schools. Design and Technology Education: An International Journal, 21(2), 59-68.
2015
Thorsteinsson, G., Olafsson, B. & Yokoyama, E. (2015). Otto Salomon and Aksel Mikkelsen, and their Pedagogical Models for Establishing Sloyd Education in Denmark and Sweden. Bulletin of Institute of Vocational and Technical Education, 13(1), 1-8.
Thorsteinsson, G. og Olafsson, B. (2015). Piloting technological understanding and reasoning in Icelandic schools. International Journal of Technology and Design Education. 25(1).
Autio, O., Soobik, M., Thorsteinsson, G., & Olafsson, B. (2015). The development of craft and technology education curriculums and students’ attitudes towards technology in finland, estonia and ıceland. International Journal of Contemporary Educational Research, 2(1), 22-34.
2014
Brynjar Ólafsson, Gísli Þorsteinsson og Ossi Autio. (2014). Viðhorf grunnskólanemenda á Íslandi og í Finnlandi til tækni og námsgreinarinnar hönnunar og smíði. Tímarit um menntarannsóknir, 11(1), 45-66.
Gerður G. Óskarsdóttir, Kristín Á. Ólafsdóttir, Brynjar Ólafsson, Helga Rut Guðmundsdóttir, Ingibjörg Kaldalóns, Ragnheiður Júníusdóttir, Rósa Kristín Júlíusdóttir og Sigrún Guðmundsdóttir. (2014) List- og verkgreinar [Kunst og håndverk]. I Gerður G. Óskarsdóttir (Redaktør), Starfshættir í grunnskólum við upphaf 21. aldar [Undervisning og læring i grunnskoler i begynnelsen av det 21. århundre]. Reykjavík: Háskólaútgáfan.
Olafsson, B. & Thorsteinsson, G. (2014). ‘Reading Woods’ with Teachers in Icelandic Schools in the 21st Century. Design and Technology Education: An International Journal, 19(3), 22-31.
Autio, O., Soobik, M., Thorsteinsson, G, & Olafsson, B. (2014). Students’ attitudes towards technology education in Finland, Estonia and Iceland. I I. Şahin, S. A. Kiray, & S. Alan (Redaktør), International conference on education in mathematics, science & technology. Proceeding book (s. 203-207). Hentet fra http://2014.icemst.com/ICEMST_Proceeding.pdf?rnd=24643771
Thorsteinsson, G., Olafsson, B. & Etsuo, Y. (2014). The Establishment of Danish School Sloyd and the Beginning of Sloyd Education in lceland. Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education, Graduate School of Education and Human Development, Nagoya University, Japan, 11 (1), 85-94.
Thorsteinsson, G. & Olafsson, B. (2014). Otto Salomon in Nääs and his first Icelandic students in Nordic Sloyd. History of Education, 42(5), 31-49. London: Routledge/Taylor and Francis.
2013
Brynjar Ólafsson og Gísli Þorsteinsson. (2013). Viðhorf kennara til ákvarðanatöku nemenda í hönnun og smíði [Læreres instilling til elevenes kreative avgjørelser (e. Creative decision making) innen sløyd]. Netla, veftímarit um uppeldi og menntun. Sótt af: http://netla.hi.is/vidhorf-kennara-til-akvardanatoku-nemenda-i-honnun-og-smidi.
Brynjar Ólafsson og Gísli Þorsteinsson. (2013). Upphaf kennaramenntunar í uppeldismiðuðum handmenntum á Íslandi frá 1892–1939 [Opphav til lærerutdanning i sløyd på Island, fra 1892-1939]. Uppeldi og menntun, 22(2).
Olafsson, B. & Thorsteinsson, G. (2013). The establishment of educational sloyd in Iceland. In, David Whittaker: The Impact and Legacy of Educational Sloyd: Head and hands in harness. London: Routledge
2012
Brynjar Ólafsson og Gísli Þorsteinsson. (2012). Kennaraskólinn í Nääs og fyrstu íslensku nemendur hans í uppeldismiðaðri smíðakennslu [Lærerskolen i Nääs og de første islandske elevene i sløyd]. Tímarit um menntarannsóknir, 9(1), 33-60.
Thorsteinsson, G. & Olafsson, B. (2012). Design and Craft Education in Icelandic Schools. Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education, Graduate School of Education and Human Development, Nagoya University, Japan,9 (1), 59-70.
Autio, O., Thorsteinsson, G. & Olafsson, B. (2012). A Comparative Study of Finnish and Icelandic Craft Education Curriculums and Students’ Attitudes towards Craft and Technology in Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 45(1), 114-124.
2011
Brynjar Ólafsson og Gísli Þorsteinsson. (2011). Hönnun og smíði. Hugmyndafræðilegur bakgrunnur og þróun námsgreinar [Design og håndverk. Ideologisk bakgrunn og utvikling av faget]. Uppeldi og menntun. 20(1), 51-74.
Olafsson, B. & Thorsteinsson, G. (2011). A survey on students design decisions in Design and Craft education in Icelandic schools. Techne Serien A, Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 18( 1).
Olafsson, B. & Thorsteinsson, G. (2011). The intelligence of the hands: studying the origin of pedagogical craft education. Journal on Educational Psychology, 5(3).
Brynjar Ólafsson og Ólafur Oddsson. (2011). Grenndarskógur í kennaranámi [Skoleskog i lærerutdanning]. Ársrit Skógræktar Ríkisins 2010, bls. 50-51.
Brynjar Ólafsson og Ólafur Oddsson. (2011). Grenndarskógar í skólastarfi [Skoleskoger i undervisning]. Skólavarðan, 11(1), 32-33.
2010
Brynjar Ólafsson og Gísli Þorsteinsson. 2010. Examining Design and Craft Education in Iceland, Curriculum development and present situation. Formakademisk, 3(2),39-50.
2009
Thorsteinsson, G., Page, T. and Olafson, B. (2009). Moving from Craft to Technology Education in Icelandic Schools. Studies in Informatics and Control, 4, 369-378.
Olafsson, B. and Thorsteinsson, G. (2009). Design and Craft Education in Iceland, Pedagogical Background and Development: A literature review. Design and Technology Education: An International Journal, 2, 10-24.
Brynjar Ólafsson. (2009). “ … að mennta þá í orðsins sanna skilningi”. Um sögu þróun og stöðu handmennta í grunnskólum á Íslandi 1970-2007 [“ … å utdanne dem i ordets rette forstand” Om histore, utvikling og sløydens posisjon i islandske grunnskoler, 1970-2007]. Netla – Veftímarit um uppeldi og menntun.
Thorsteinsson, G., Olafsson, B. and Yokoyama, E. (2009). The Origin of Icelandic Craft Education. Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education, Graduate School of Education and Human Development, Nagoya University, Japan, 6, 40-51.
2008
Brynjar Ólafsson (2008). Hönnun og smíði [Design og håndverk]. Í M.S. Gulliksen og M. Johansson(Ritstj.), Nulaget og framåtblickar-om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet. (bls. 37-44). Vasa: NordFo.