Ansvarsområder
Lærebokforskning
Norskdidaktikk
Lese- og skriveopplæring
Morsmålsfagets historie
Kompetanse
Lærerutdanning. Førsteamanuensis i norsk fra 1992, professor fra 2004. Dr. phil. 1999 på avhandlingen "... de umistegligste Bøger". En studie av den tidlige norske abc-tradisjonen.
Publikasjoner
Fagbøker og lærebøker for høyere utdanning:
Skjelbred, D., Askeland, N., Maagerø, E. & Aamotsbakken, B. 2017. Norsk lærebokhistorie. Allmueskolen – folkeskolen – grunnskolen 1739 -2013. Oslo: Universitetsforlaget
Skjelbred 2014: Elevens tekst; et utgangspunkt for skriveopplæring. Cappelen. 4. reviderte utgave. Første utgave 1992
Skjelbred, D. 2010: Fra fadervår til facebook, Skolens lese- og skriveopplæring i et historisk perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget
Maagerø, E. & D. Skjelbred 2010: De mangfoldige realfagstekstene. Om lesing og skriving i og naturfag. Oslo: Fagbokforlaget
Selander, S. & D. Skjelbred 2004: Pedagogiske tekster for kommunikasjon og læring. Universitetsforlaget
Artikler i tidsskrifter og bøker; et utvalg:
Skjelbred, D. (2017): Vi trenger en lærebokhistorie! I Bedre skole, nr 2, s. 88 - 92
Skjelbred D. (2015): Framstillingsformer og lesemåter i fagtekster. I Maagerø og Tønnessen (red.): Å lese i alle fag. (revidert utgave) Oslo: Universitetsforlaget
Skjelbred, D. (2015): Norskfagets lærebøker i et historisk perspektiv Norsklæreren nr. 1, s. 39 - 46
Skjelbred, D. (2014) Å ha historia med seg : noen trekk ved skolens skriveopplæring i et historisk perspektiv I Kverndokken, K. (red.) 101 skrivegrep : om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping Bergen: Fagbokforlaget
Skjelbred, D. (2013) Tekstkulturer, teksthendelser og skrivehandlinger i skolen. Hva sier læreplanene? I Askeland, N. og Aamotsbakken, B. (red.) 2013: Syn for skriving. Oslo: CappelenDamm Akademisk s. 56- 69
Skjelbred, D. og Veum, A.(2013): Literacy i læringskontekster. I Skjelbred, D. og Veum, A. (red) 2013: Literacy i læringskontekster Oslo: CappelenDamm Akademisk
Skjelbred, D. (2012). "Elevaktivitetens prinsipp" og oppgaver i lærebøker. I S. Matre, D. K. Sjøhelle & R. Solheim (Red.), Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser Oslo: Universitetsforlaget, s. 176 -185
Skjelbred D. 2012: Lese- og skriveopplæring og tidlig innsats. I Bjørnsrud, Halvor og Nilsen Sven (red.): Tidlig innsats Bedre læring for alle? Oslo CappelenDamm Akademisk (s. 89 – 104)
Skjelbred D. 2011: Exercises in Textbooks and "The Working School Principle"in the 1939 Norwegian National Curriculum. In Matthes, E. und Schütze, S. (eds): Aufgaben im Schulbuch, Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt
Skjelbred, D. 2011: ”Hvorledes bør et Læseværk for Almueskolen være indrettet ”? Om etableringen av leseboka på 1800-tallet. Skjelbred, D. og Aamotsbakken, B. (red.): Norsk lærebokhistorie - en kultur- og danningshistorie III. Oslo: Novus
Maagerø, E. og Skjelbred, D. 2010: ”De store orda”. Om sammensatte ord i lærebøker og andre fagtekster. I Skjelbred, D. & Aamotsbakken, B. (red.): Faglig lesing i skole og barnehage. Oslo: Novus
Reichenberg, M. & Skjelbred, D. 2009"Critical Thinking" and Causality in History Teaching Material: an Analysis of how the French Revolution Is Presented in a Norwegian and a Swedish History Textbook for Junior High School. I Lessing, S. & Helgason T. (red.): Opening the Mind or drawing Boundaries? History texts in Nordic schools. Vandenhoeck & Ruprecht, s. 185 -218
Skjelbred 2009: Leseopplæringsmetodikk i tre veiledende tekster fra 1800-tallet. I Skjelbred, D. og Aamotsbakken, B. (red.): Norsk lærebokhistorie – en kultur- og danningshistorie II. 11 artikler. Novus forlag, s.183 - 198
Skjelbred 2009: Lesing og oppgaver i lærebøker. I: Knudsen, K., Skjelbred, D. & Aamotsbakken, B. (red.): Lys på lesing. Lesing av fagtekster i skolen, s. 271 -289. Oslo: Novus
Rapporter:
Skjelbred, D., Askeland, N., Mortensen-Buan, A.-B., Orhem Bakke, J., Aamotsbakken, B. (2013): Språklig kvalitet i lærebøker. Rapport utarbeidet på oppdrag fra Språkrådet.
Juuhl, Gudrun Kløve, Hontvedt, M. &Skjelbred, D 2010: Læremiddelforskning etter LK06. Eit kunnskapsoversyn. Rapport 1/2010: Høgskolen i Vestfold