Kompetanse
- Professor emeritus i pedagogikk - 2022
- Professor i pedagogikk - 2006
- Professor 2 (20%) - Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo - 2009 til og med 2014
- Professor 2 (20%) - Utdanningsledelse, Høgskolen i Buskerud, 2006 til og med 2008
- Dr.polit. grad ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo - 2004
- Førsteamanuensis i pedagogikk, Høgskolen i Vestfold - 1993 til og med 2005
- Prosjektleder i Grunnskolerådet/Utdannings- og forskningdepartementet 1991 - 1993
- Rektor i grunnskolen 1986 - 1990
- Lærer i barne og ungsdomsskolen 1978 - 1985
- Cand. polit.-grad, Pedagogisk forskningsinstitutt, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo - 1982
- Videreutdanning i pedagogikk og samfunnskunnskap ved Norges Lærerhøgskole i Trondheim - 1975 - 1978
- Lærerutdanning ved Notodden lærerskole i 1975
CV
Medlem av 14 sakkyndige utvalg for vurderinger av doktoravhandlinger ved:
- Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (2)
- Det psykologiske fakultet, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen (3)
- Pedagogiske institutt, NTNU (4)
- Universitetet i Agder (2)
- Danmarks Pædagogiske Universitet i København og Århus (2)
- Koordinator/medlem av bedømmelseskomite for graden ph.d ved Universitetet i Sørøst-Norge (1)
Leder og/eller medlem av 19 sakkyndig utvalg for opprykk eller ansettelse av professor eller dosent i pedagogikk.
Leder og/eller medlem av 30 sakkyndige utvalg for opprykk eller ansettelse av førsteamanuensis eller førstelektor.
Medlem av Det nasjonale nettverket for kvalitetsvurdering i skolen (2001 -2010). Her ble det blant annet publisert bøker og artikler fra deltakerne i nettverket om skoleledelse og læreres læring. I tillegg ble det gjennomført nasjonale konferanser om skolebasert vurdering og kvalitet i skolen.
Publikasjoner
Publisering i Cristin
Publisering av bøker hos Gyldendal Akademisk
Publisering av bøker hos Cappelen Damm Akademisk
Artikkel i Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 4. 2024: Skoleledernes plass i profesjonsfellesskapet - innenfor eller utenfor?
Publisering av bok (red.) 2019 i Open Access hos Universitetsforlaget
Debattinnlegg i Spesialpedagogikk nr. 5. 2018: Det uferdige - om et uferdig praksisfelt og en uferdig innstilling fra en ekspertgruppe.
Artikkel i Forskning.no - nettavis for norsk og internasjonal forskning 2018: Refleksjon mellom lærere kan øke elevers sjanse for å inkluderes i skolen.