Hilde Jorunn Syvertsen Plathe

Hilde Jorunn Syvertsen Plathe

Førstelektor
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt for sykepleie- og helsevitenskap
Campus Drammen (4411)

Ansvarsområder

  • Emneleder Metode 2 flexisykepleie, Bachelor sykepleie, USN

Kompetanse

 

  • Profesjons- og yrkesdidaktikk
  • Vurdering FOR læring
  • Undervisning og veiledning
  • Simulering, fasilitator, sertifisert HHLR isntruktør
  • Helsevurdering og sykepleiedokumentasjon
  • Palliativ sykepleie
  • Intensiv sykepleie
  • Kvalitativ forskning
  • Kvantitativ forskning


 

CV

  • Utdanning

2018 Pedagogisk kompetanseuvikling og utdanningskvalitet, Phd kurs

2016 Quantitative Reseach, Phd kurs.

2015 Qualitative Reseach, Phd kurs.

2015 The Science and Person-centered Reseach, Phd kurs.

2011 Vitenskaplig veiledning, Phd kurs.

2014 Facilitatorkurs for simulering

2013 Kurs i avansert helsevurdering (advanced practionar)

2010 Masterstudie i Klinisk helsearbeid, retning palliasjon.

2004 Tverrfaglig veiledning

2002 Spesialpedagogikk

2001 Praktisk Pedagogisk utdanning

1989 Spesialutdanning i intensiv sykepleie

1980-83 Nasjonalforeningens og Oppland Fylkes sykepleierhøgskole.

  • Klinisk erfaring

Vikariater høyskole lærer/ lektor, fast ansettelse universitetslektor, førstelektor (HBV, HIBU, USN) fra 2003 - 

Adjunkt med opprykk, videregående skole, helse og sosialutdanning - 5 år

Vikariater i kommunehelsetjeneste i forbindelse med masterutdanning- 6 mndr

Intensivsykepleier (med/kir intensiv og mottakelse, dagkirurgi spesialisthelsetjeneste -13 år

Sykepleier 3 år kirurgi - spesialisthelsetjeneste



 

Publikasjoner

2021. Egilsdottir, H.Ø., Eiken, G.-M., Jensen, L. H. og Plathe, H. "Helsevurderinger og sykepleiedokumentasjon". Bergen: Fagbokforlaget.

2021 Plathe*, Hilde, Solheim*, E, Eide, Hilde. Nursing students` and Preceptors` Experiences with Using an Assessment Tool for Feedback and Reflection in Supervision of Clinical skills: A Qualitative Pilot Study. Nursing Research and Practice. Volum 2021. Article ID551662, 9 pages. * førsteforfattere.

2018 Poster og innlegg.  Plathe og Solheim. Hvordan kan feedback og refleksjons verktøyet kompetanseutvikling for praktiske prosedyrer (KUPP) påvirke studenters læringsprosess og veiledning i klinikken, 1. og 2. år bachelor sykepleie? Nasjonal simuleringskonferanse "Tett samspill mellom  forskning, utdanning og praksis?" , NTNU, Gjøvik.

2017 Solheim, Elisabeth*; Plathe, Hilde*; Eide, Hilde. Nursing students' evaluation of a new feedback and refection tool for use in high-fidelity simulation - Formative assessment of clinical skills. A descriptive quantitative research design. Nurse Education in Practice 27 (2017) 114-117 HSN * To førsteforfattere.

2016 Poster og innlegg. Solheim, Elisabeth og Plathe, Hilde. Formativ vurdering av kliniske prosedyrer. Bachelor sykepleiestudenters evaluering av et nytt formativt vurderingsskjema, anvendt i high - fidelity simulering. Nordisk konferanse om simulering og utdanning, Gjøvik; 2016-02-03 - 2016-02-04.

2014-2016 Flere fagfelle vurderte digitale prosedyrer i samarbeide med Sykepeiehåndboka (SHB) Gyldendal Norsk Forlag.

2013 Plathe, Hilde; Knutsen, Knut Runar. " Økt veilederkompetanse for kontaktsykepleiere på 2 sengeposter ved Kongsberg sykehus". Prosjektrapport fra utviklingsprosjekt i praksis mellom Høyskolen i Buskerud og Kongsberg sykehus, Vestre Viken studieåret 2012-2013. Kongsberg: Vestre Viken: Kongsberg sykehus 2013 3 s. HSN VV

2012 Plathe, H, Jensen, H "Pårørendes opplevelse og erfaring ved ufrivillig vekttap hos lungekreftpasienter i palliativ fase". Sykepleien Forskning nr 2: 2012, 7: 124-131.