Ingeborg Sofie Heggem Holmene

Førsteamanuensis
Institutt for kultur, religion og samfunnsfag
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Campus Bø
Jeg jobber på kulturfag ved studiested Bø der jeg forsker og underviser. Mine forskningsinteresser omfatter bla. kultur- og mediepolitikk, kultursosiologi, kulturbransjene, alternativ filmformidling og distribusjon, digitalisering og mindre, uavhengige aktører (Cultural Industries), mangfold, film og audiovisuelle medier, distribusjons-, produksjons- og publikumsstudier. Jeg er en del av NordMedia Network og forskergruppen for Kulturpolitikk (USN), og har tidligere vært tilknyttet forskergrupper innen Medieestetikk (UiO) og Bransjestudier innen Audiovisuelle medier (BAM, Høgskolen i Innlandet). Jeg underviser på studieprogrammene BA kulturledelse og MA kulturstudier. Sammen med Telemarksforsking har jeg fått eksterne midler til et forskningsprosjekt om mangfold i norsk film. Rapporten fra prosjektet ble publisert våren 2024, og er tilgjengelig på Norsk filminstitutt sine sider (publisert 2024, lenke under). Vitenskapelige assistenter ved MA og BA deltok i prosjektet. Dette forskningsprosjektet er nyskapende ved at vi kombinerer samfunnsvitenskapelige metoder og en humanistisk tilnærming i forskningsrapporten. Dette gir dermed ny kunnskap om innholdsmangfold i norsk film for oppdragsgiver. Rapporten er kvalitetssikret og godkjent internt av andre forskere (PhD) ved Telemarksforsking i en senere fase av prosjektskrivingen.

Ansvarsområder

Jeg underviser også i flere emner, som Kulturpolitikk (MA/BA), Cultural leadership (MA) og Kultur for barn og unge (BA). Jeg veileder studentoppgaver både på BA- og MA-nivå, inkludert studenter som er i praksis (Vega Scene, Blå, Parkteateret, MØST).

Jeg er emneansvarlig for disse emnene:

  • Bransjekunnskap (Kulturbransjene/Cultural industries)
  • Metode og akademisk skriving
  • Bacheloroppgave i kulturledelse

Kompetanse

  • Assisterende prosjektleder for forskningsprosjektet "Innholdsmangfold i norsk film" (2023/2024). En prosjektgruppe fra USN og Telemarksforsking fikk sammen oppdraget fra Norsk filminstutt (NFI) høsten 2023. Tre vitenskapelige assistenter som jeg rekrutterte fra MA Kulturstudier/BA Kulturledelse deltok i prosjektet, sammen med tre forskere ved Telemarksforsking.
  • Phd 2020 ved Høgskolen i Innlandet/NTNU. PhD prosjektet «Filmbransjen og sosiale medier» mottok i 2020 stipend fra Rådet for anvendt medieforskning (RAM, Medietilsynet).
  • Stipendiat ved Høgskolen i Innlandet/NTNU PhD programmet for Audiovisuelle medier (2016-2020)
  • Veileder ved Høgskolen Kristiania (HK, 2019/2020), og sensor ved UiT (mediebransjen, 2020) film og fjernsynsvitenskap, Lillehammer (HINN, 2016/2017).
  • Universitetslektor ved Institutt for medier og kommunikasjon (IMK), Universitetet i Oslo (2013 – 2015). Undervist i Media Studies, Medie- og kulturteori, Mediepolitikk/Media and Politics, Perspectives and methods in media research, Prosjektledelse og webkommunikasjon (emneansvar, samt utviklet den første piloten til kurset)
  • Fagfelle for artikler som er publisert i Journal of Media Innovations & Norsk Medietidsskrift (2019), samt en artikkel som snart kommer i Nordicom Review (2024).
  • Mastergrad i sosiologi med fordypning i medievitenskap (UiO, 2012)

Publikasjoner

Holmene, I. (2024). Alternativ kino og den nordiske modellen: Samspillet mellom organisasjoner i den ideelle filmsektoren i Norge. I H. Vibeto, M. Østfi & C. Vanebo (Red.). Nye perspektiver på de norske film-, tv- og spillbransjene. Fagbokforlaget. DOI: https://doi.org/10.55669/oa420404

Kleppe, Bård; Holmene, Ingeborg & Holmboe, Line Elise (2024). Innholdsmangfold i norske filmer og serier (Rapport 803, Telemarksforsking). Telemarksforsking(TF)/Norsk filminstitutt (NFI) .Forskningsrapport 

Imagined Audiences – Case studies of the Norwegian Film- and Television Industry’s Social Media Strategies (2015-2018). Inland Norway University of Applied Sciences & NTNU (media studies, audiovisual media) PhD Dissertation (2020)

Paid or semi-public media? The Norwegian film industry’s strategies for social media. Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook 2018 ;Volum 16.(1) s. 41-57

Click, Create Audience? Independent filmdistributors and Social Media. Norsk Medietidsskrift. 2019 Volum: 26., Nummer 4, s. 1 – 19 (Open Access)

 

 

Publikasjoner i Cristin